پروتز سینه بعد سرطان - دکتر وفائی

پروتز سینه بعد سرطان


متأسفانه در کشور ما روز به روز آمار جراحی سرطان سینه رو به افزایش است. یکی از نکاتی که از پیشرفت این بیماری پیشگیری می‌کند اطلاع‌رسانی در خصوص آن می‌باشد. سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان بانوان است. روش‌های مختلفی برای بازسازی سینه بعد از سرطان وجود دارد که یکی از پر طرفدارترین‌های آن “پروتز سینه” است. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام جزئیات پروتز سینه بعد از سرطان را با یکدیگر بررسی کنیم.

بازسازی پستان بعد از سرطان

پستان اهمیت بسیار زیادی برای بانوان دارد به حدی که نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت. افرادی که در این زمینه دچار مشکل می‌شوند اغلب اوقات افسردگی‌های طولانی مدت می‌گیرند. بازسازی پستان برای بیماران مبتلا به سرطان پستان کاربرد دارد. گاهی اوقات بیماران در روند درمان خود مجبور به حذف پستان درگیر در سرطان یا ماستکتومی هستند. به عمل جایگزینی یک یا دو پستان با ظاهر، شکل، سایز و تقارن طبیعی “بازسازی پستان” گفته می‌شود. این بازسازی برای افرادی که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی پستان‌هایشان تکامل پیدا نکرده یا به‌طور کلی سینه‌هایشان ظاهر مناسبی ندارند هم استفاده می‌شود. پستان بازسازی شده از لحاظ ظاهری شبیه پستان است اما نمی‌تواند عملکردهای طبیعی مانند شیر دهی را انجام دهد.

پروتز سینه بعد سرطان - دکتر وفائی

بهترین روش بازسازی پستان بعد از سرطان چه روشی است

تکنیک‌های مختلفی برای بازسازی پستان وجود دارد. برای انتخاب یک تکنیک باید به مواردی مانند تیپ بدن بیمار، شکل محل ماستکتومی، بیماری‌های زمینه‌ای فرد، درمان‌هایی که برای بیمار انجام شده، تمایل بیمار، سابقه جراحی‌های قبلی و سابق مصرف سیگار او توجه شود.

انواع مدل‌های بازسازی پستان

۲ نوع جراحی برای بازسازی پستان وجود دارد:

۱. استفاده از پروتزهای سیلیکونی یا سالینی

این دو پروتز زیر پوست یا عضلات زیر بافت سینه جایگذاری می‌شوند. برای اکثر بیماران این روش در دو مرحله جراحی انجام می‌شود:

  • در جراحی اول پزشک یک بسط دهنده بافت زیر پوست سینه یا عضلات سینه‌ای قرار می‌دهد. بعد از اتمام دوران نقاهت محلول سالین استریل به بافت تزریق می‌شود. در این مرحله عضلات زیرین و بافت‌ها دچار کشیدگی می‌شوند و بیمار نتیجه دلخواه را می‌بیند.
  • بعد از اتمام مرحله قبل زمانی فرا می‌رسد که قفسه سینه می‌تواند پروتز را دریافت کند پس مرحله دوم جراحی که شامل برداشتن بافت بسط دهنده و قرار دادن پروتز است شروع می‌شود.

۲. فلپ پوستی

برای بازسازی پستان در این نوع جراحی از سایر نقاط بدن مانند عضلات شکم، باسن و ران استفاده می‌شود. در این روش از نظر شکل ظاهری، اندازه ممکن است پستان بازسازی شده شبیه پستان طرف مقابل نباشد. دکتر متخصص سعی می‌کند خون‌رسانی مناسب محل جراحی کاملاً صحیح انجام شود. در این روش از تکنیک میکرو واسکولار یا عمل میکروسکوپی استفاده می‌شود که دقت و ظرافت بسیار بالای پزشک را نیاز دارد. بافت بدن خود فرد جهت بازسازی بافت سینه استفاده می‌شود.

این روش برای بیماران عروقی، دیابتی و اشخاص سیگاری توصیه نمی‌شود. از مزیت‌های این روش می‌توان به حیات سینه بازسازی شده اشاره کرد که مانند سایر اعضای بدن می‌باشد و با افزایش یا کاهش وزن ابعاد این بخش نیز دچار تغییرات می‌شود. این روش امکان پارگی ندارد و شخص نیازی به جراحی مجدد جهت جایگزینی (مانند روش پروتز) ندارد.

بهترین زمان انجام عمل بازسازی پستان

زمان مناسب بازسازی سینه بعد از ماستکتومی به موارد مختلفی بستگی دارد به‌عنوان‌مثال:

  • وضعیت بافت پستان هنگام مراجعه
  • شدت بیماری تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار گرفتن یا نگرفتن بیمار
  • نتیجه مشورت جراح با انکولوژیست درباره بیمار

چرا باید بعد از سرطان پروتز سینه انجام شود

عمل بازسازی پستان دلایل متعددی دارد که از رایج‌ترین‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازگشت دائمی ظاهر پستان‌ها
  • متقارن به نظر رسیدن سینه‌ها هنگام پوشیدن لباس، سوتین یا لباس شنا
  • حس بهتر بیمار نسبت به بدن خودش
  • کمک به زیباتر به نظر رسیدن سینه‌ها از روی لباس
  • عدم نیاز شخص به استفاده از پروتزهای خارجی پستان زیر سوتین
پروتز سینه بعد سرطان - دکتر وفائی

چه زمانی نیاز به برداشتن سینه یا ترمیم آن است

در مواقعی که سرطان سینه در خانواده شخص ارثی باشد با انجام برخی از کارها نظیر آزمایش‌های BRCA1 و BRCA2 و مشاوره‌های ژنتیکی این امر کاملاً اثبات می‌شود و پزشک تشخیص می‌دهد آیا احتمال مبتلا شدن بیمار به این بیماری زیاد است یا نه. پزشک می‌تواند در صورت لزوم با انجام جراحی برداشتن پستان و بلافاصله انجام پروتز سینه از مبتلا شدن شخص به بیماری سرطان پستان پیشگیری کند به‌عنوان‌مثال در این مورد می‌توان به آنجلینا جولی اشاره کرد. با بررسی‌ها و چکاپ‌های انجام شده مشخص شد احتمال ابتلا ایشان به سرطان سینه بالا است پس قبل از شروع کوچک‌ترین علامت‌های بیماری هم سینه‌ها و تخمدان ایشان برداشته و پروتز جایگزین شد.

در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه هم چکاپ‌های دوره‌ای و هم بررسی ژنتیکی و مشاوره‌ای بسیار حائز اهمیت است. در برخی از موارد نادر هم برخی از بیماری‌های عفونی شدید سینه قابل درمان نیست. در این مواقع اگر پزشک موفق به کنترل بیماری نشود و شخص از این بابت آزرده خاطر گردد، توصیه می‌شود که سینه برداشته و مراحل بازسازی سینه انجام شود.

پروتز سینه بعد سرطان - دکتر وفائی

پروتز سینه را باید از کجا تهیه کرد

در قدم اول باید با پزشک یا جراحتان در خصوص بهترین مارک پروتز مشورت کنید. اکثر فروشگاه‌های لوازم جراحی، فروشگاه‌های لباس زیر زنانه، داروخانه‌ها یا شرکت‌های خدمات خصوصی پروتز پستان دارند. شما باید بهترین مارک را انتخاب کنید و گزینه نهایی خود را زیر لباس‌های مختلف از لباس رسمی و کت و شلوار گرفته تا لباس راحتی مانند تی‌شرت امتحان کنید و از ظاهر و زیبایی‌اش مطمئن شوید.

پروتز سینه بعد سرطان - دکتر وفائی

کلام آخر

مطالعات نشان می‌دهند عمل بازسازی پستان تأثیری در بازگشت سرطان سینه ندارد. در صورت بازگشت توده‌های سرطانی به پستان پزشک می‌تواند از روی سینه‌های بازسازی شده هم بیماری و شدت آن را تشخیص دهد. اگر تصمیم به انجام عمل بازسازی پستان گرفته‌اید مطمئن باشید که این کار اختلالی در فرایند تشخیص یا درمان به وجود نمی‌آورد.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *