تزریق چربی

تزریق چربی که به‌عنوان «پیوند اتولوگ چربی» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند راهی موثر برای کاهش چین‌و‌چروک، بهبود جای زخم و بازیابی ظاهری جوان‌تر باشد.

در این روش به‌جای فیلر مصنوعی یا پروتز، پزشک تصمیم می‌گیرد که از چربی ناحیه دیگری از بدن شما (مانند شکم، پهلو، باسن یا ران) برای تزریق به صورت یا بدن استفاده کند. اصولا تزریق چربی در مقایسه با تزریق پرکننده‌های مصنوعی ماندگاری بیشتری دارد و ظاهر طبیعی‌تری ایجاد می‌کند.

این روش کم‌تهاجمی معمولا برای ترمیم چین‌های نازولبیال (بین بینی و لب‌ها)، خطوط ماریونت (بین لب‌ها و چانه)، افزایش حجم گونه‌ها و لب‌ها، پر کردن حفره‌های چشم، کانتور زاویه فک و رفع جای زخم انجام می‌شود.

البته قابلیت آن را دارد که به‌منظور رفع لاغری موضعی نواحی مانند ساق پا و مچ دست یا افزایش حجم سینه و باسن به‌جای کاشت پروتز استفاده شود. در مواردی از آن برای جوانسازی پوست دست‌ها، گردن و ناحیه بالای سینه نیز استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدامی با جراح پلاستیک و زیبایی خود صحبت کنید تا متوجه شوید که کاندید مناسبی برای انجام این روش هستید یا خیر. در ادامه به جزئیات بیشتری از ‌آن اشاره خواهیم کرد.

چه کسانی برای تزریق چربی مناسبند؟

شما در صورتی می‌توانید برای تزریق چربی اقدام کنید که دارای شرایط زیر باشید:

  • حجم مناسبی از چربی در بدن خود برای استخراج داشته باشید.
  • از نظر جسمی سالم باشید و به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، مشکلات انعقادی، مشکلات پوستی، بیماری قلبی و غیره مبتلا نباشید.
  • دارای علائم خفیف تا متوسط پیری روی صورت و بدن باشید.
  • برای بهبود ظاهر خود اهداف مشخص و واقع‌بینانه‌ای در ذهن داشته باشید.

آیا تزریق چربی روشی ایمن است؟

اصولا همه روش‌های زیبایی دارای خطراتی هستند و عوارض احتمالی تزریق چربی عبارتند از:

  • تورم و عفونت
  • کلسیفیکاسیون چربی و بروز کیست‌های چربی
  • خونریزی
  • آمبولی چربی
  • سروما (تجمع مایع شفاف در زیر پوست)
  • تغییر رنگ دائمی پوست در اثر کبودی و ماندن جای زخم
  • عدم کسب نتایج زیبایی مورد نظر

فواید تزریق چربی به صورت یا بدن

برخلاف نظر بیشتر افراد که مهم‌ترین علامت پیری را بروز چین‌و‌چروک‌ها می‌دانند، از نظر متخصصان نشانه اصلی کاهش حجم و افتادگی پوست است. زیرا در اثر افزایش سن روند تولید کلاژن و هیالورونیک اسید متوقف می‎شود، به‌همین‌دلیل حجم و میزان خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد و به‎مرور زمینه شل شدن و ظهور خطوط فراهم می‌شود. در این شرایط تزریق چربی می‌توان به پوست حجم دهد و علائم پیری آن را رفع کند.

البته فقط افراد مسن از این روش بهره‌مند نمی‌شوند بلکه جوانان نیز می‌توانند از تزریق چربی برای کانتورینگ صورت، افزایش حجم لب‌ها و گونه‌ها، افزایش حجم باسن و سینه و بهبود لاغری موضعی نواحی از بدن خود استفاده کنند.

بدین‌شکل، خطرات عمل جراحی کاشت پروتز مانند آمبولی، خونریزی شدید یا ماندن جای زخم آن‌ها را تهدید نمی‌کند. با توجه به اینکه به‌دلیل برداشتن بافت چربی از مناطق دیگر بدن، فرآیند فرم‌دهی و اصلاح قسمت‌های دلخواه بدن به‌صورت کاملا طبیعی انجام می‌شود و احتمال بروز واکنش آلرژیک بسیار اندک است.

دوره نقاهت در روش تزریق چربی کوتاه است و بعد از گذشت چند روز می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

تزریق چربی - دکتر وفائی

نحوه انجام روش زیبایی تزریق چربی

تزریق چربی به طور کلی یک روش سرپایی است که با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. معمولا بسته به شرایط بالینی فرد، حجم چربی مورد نیاز برای تزریق و وسعت محل تزریق، انجام این روش ۳۰ دقیقه تا یک ساعت یا حتی بیشتر طول می‌کشد.

ابتدا چربی از نواحی خاصی از بدن (معمولا شکم یا باسن) با استفاده از ایجاد برش‌های کوچک و ورود کانولا دستگاه لیپوساکشن به بدن استخراج می‌شود. هنگامی‌که چربی کافی از ناحیه اهداکننده گرفته شد، با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ خالص‌سازی و تصفیه می‌شود.

در نهایت، چربی خالص به مناطقی از صورت یا بدن تزریق می‌شود. هرگونه تاخیر می‌تواند زمینه مرگ سلول‌های چربی و عدم پیوند آن‌ها را فراهم کند. مطمانا در مقایسه با صورت، نواحی مانند سینه و باسن نیاز به حجم بیشتری از چربی برای تزریق دارند.

کسب آمادگی برای تزریق چربی

بهتر است بدانید که تزریق چربی روش پیچیده‌تری نسبت به تزریق فیلرهای پوستی است. زیرا یک مرحله اضافی با عنوان لیپوساکشن برای استخراج چربی دارد. از کارهای دیگری که باید قبل از تزریق چربی انجام دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاینه پزشکی و انجام آزمایش خون
  • مصرف برخی داروها یا تنظیم دوز داروهای فعلی توسط پزشک
  • ترک کردن سیگار حداقل از یک هفته قبل
  • اجتناب از مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی و مکمل‌های گیاهی به‌دلیل افزایش خطر خونریزی و کبودی

مشاوره رایگان برای تزریق چربی

آگر میخواهید برای تزریق چربی اقدام کنید و نمی‌دانید از کجا و چگونه اقدام کنید، سوالات زیادی در رابطه با تزریق چربی دارید و پاسخی برای آنها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پیدا نمی‌کنید، خیلی ساده می‌توانید با مطب دکتر وفائی تماس بگیرید و مشاوره رایگان قبل از عمل دریافت کنید.

  • آدرس:سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، مجتمع پایدار، طبقه ۵ واحد ۵۰۵

نتایج قابل انتظار بعد از تزریق چربی

پس از انتقال چربی، سلول‌های چربی برای همیشه در موقعیت جدید باقی می‌مانند. نواحی تحت درمان ممکن است در ابتدا به‌دلیل تورم بیش‌ازحد کمی بزرگ‌تر به نظر برسند. با گذشت زمان تورم، کبودی و قرمزی به‌تدریج فروکش می‌کنند و نتایج نهایی آشکار می‌شود. در برخی از افراد، حدود نیمی از چربی تزریق‌شده در عرض سه تا شش ماه جذب بدن می‌شود. به طور متوسط تقریبا ۳۲ درصد از حجم تزریق‌شده به مدت ۱۶ ماه باقی می‌ماند.

اگر بعد از تزریق چربی وزن اضافه یا کم کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

سلول‌های چربی منتقل‌شده مانند سایر سلول‌های چربی رفتار می‌کنند، به این معنی که در ناحیه تزریق‌شده به زندگی خود ادامه می‌دهند. این سلول‌ها می‌توانند در صورت افزایش یا کاهش وزن قابل توجه منبسط یا منقبض شوند که این مساله می‌تواند بر نتایج کلی روش تزریق چربی تأثیر بگذارد. به‌همین‌دلیل است که بیماران تشویق می‌شوند قبل از عمل وزن ثابتی داشته باشند و بعد از جراحی وزن خود را حفظ کنند.

مدت زمان بهبودی بعد از تزریق چربی

اگرچه مدت زمان بهبودی بعد از تزریق چربی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، اما بیشتر افراد باید براساس میزان چربی برداشته‌شده و نوع محل تزریق، ۲ تا ۷ روز از کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی مرخصی بگیرند.

در طول دوران نقاهت، باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید و ورزش کردن و انجام فعالیت سنگین را برای چند هفته محدود کنید. از لمس کردن یا فشار دادن محل تزریق اجتناب کنید.

هزینه تزریق چربی

هزینه نهایی برحسب عواملی مانند میزان چربی استخراج و تزریق‌شده، محل تزریق، شرایط بالینی بیمار و مهارت جراح متغیر است. برای کسب آگاهی بیشتر می‌توانید با کلینیک زیبایی دکتر وفائی تماس بگیرید.

سخن آخر

بنابراین تزریق چربی با افزایش حجم پوست نواحی مختلف بدن به‌خصوص صورت، قابلیت جوانسازی و کانتورینگ را دارد. دکتر حمیدرضا وفایی به‌عنوان جراح فوق تخصص زیبایی در تهران، با بیش از یک دهه سابقه، آماده ارائه مشاوره و خدمات لازم به شما در این زمینه است. این فرصت عالی را از دست ندهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *