شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر (fissure) در حقیقت یک بیماری در ناحیه مقعد است که در موارد حاد با درد شدید و خونریزی همراه خواهد بود. در این بیماری، پارگی یا ترک‌هایی در چین‌خوردگی‌های مقعد ایجاد می‌شود که این موضوع درد و خونریزی را هنگام مدفوع کردن به همراه خواهد داشت. شقاق ممکن است کوتاه‌مدت یا حاد باشد و پس از چند روز یا چند هفته با درمان در منزل برطرف شود، اما گاهی‌اوقات این بیماری پس از ۸ الی ۱۲ هفته بهبود پیدا نمی‌کند که در این حالت شقاق مزمن یا طولانی‌مدت محسوب می‌شود و فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

دلایل ابتلا به شقاق چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین علت ابتلا به شقاق یا فیشر یبوست شدید است؛ در حقیقت باید گفت زمانی که مدفوع در معده خشک می‌شود و فرد نمی‌تواند به‌راحتی مدفوع را از روده و مقعد خارج کند، مجبور می‌شود که این کار را با زور بسیار زیاد انجام دهد که این کار خراش‌هایی را روی سطح داخلی مقعد ایجاد می‌کند.

بار اول و دوم این خراش‌ها سطحی هستند و مشکل جدی را برای فرد به‌وجود نمی‌آورند، اما اگر یبوست دائمی باشد این زخم‌ها و پارگی‌ها به‌مرورزمان شکل می‌گیرند و بزرگ‌ می‌شوند؛ در نتیجه فرد هنگام دفع مدفوع درد و خونریزی را تجربه خواهد کرد. البته به‌طورکلی می‌توان گفت که این مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که مجرای مقعد دچار آسیب‌دیدگی یا ضربه شود که این آسیب‌دیدگی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• یبوست مزمن
  • رابطه جنسی مقعدی
  • اسهال طولانی‌مدت
  • بیماری‌های التهابی روده
  • بیماری‌های عفونی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • زایمان طبیعی سخت

بیماری فیشر در بارداری

بیماری فیشر در زنان باردار یک بیماری شایع محسوب می‌شود، زیرا در این دوره معمولا زنان باردار از قرص‌های آهن و مواردی مشابه استفاده می‌کنند و به‌دلیل عدم تحرک، تغییرات هورمونی، وارد شدن فشار بیش‌ازحد به لگن و…. دچار یبوست می‌شوند و در ادامه زخم‌ها و بریدگی‌های شقاق بروز پیدا خواهند کرد. از همین رو توصیه می‌شود زنان باردار این موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارند تا مشکل جدی رخ ندهد.

شقاق یا فیشر - دکتر وفائی

علائم بیماری شقاق یا فیشر

آشنایی با علائم این بیماری بسیار اهمیت دارد، زیرا کمک می‌کنند که شما زودتر متوجه این مشکل شوید و زودتر اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. در ادامه به نشانه‌های خاص و شایع این بیماری اشاره خواهیم کرد تا با آن‌ها آشنا شوید.

درد مقعد: اولین و شایع‌ترین علامت بیماری شقاق یا فیشر، درد مقعد است، به‌طوری‌که فرد در زمان مدفوع کردن و حتی پس از آن در ناحیه مقعد احساس درد خواهد داشت. این درد می‌تواند به‌صورت دائم یا مقطعی باشد.

خارش و سوزش: یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری، سوزش و خارش ناحیه مقعد است. درواقع برخورد مدفوع با برش‌ها و پارگی‌ها باعث این سوزش و خارش می‌شود و فرد معمولا تا چند ساعت پس از دفع مدفوع حس خارش و سوزش خواهد داشت. البته درنظر داشته باشید که این علامت همیشه نشان‌دهنده فیشر نیست.

خونریزی مقعد: از دیگر علائم بیماری شقاق می‌توان به خونریزی مقعد اشاره کرد. این مورد زمانی مشاهده می‌شود که پارگی‌ها و ترک‌های اطراف ناحیه مقعد عمیق باشند، بنابراین اگر فرد در چنین حالتی دفع مدفوع را انجام دهد، رگه‌های خون را داخل مدفوع مشاهده خواهد کرد.

ترشحات چرکی: یکی از علائمی که به‌محض مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنید، ترشحات چرکی است. خروج ترشحات چرکی از مقعد، نشان‌دهنده عفونی شدن زخم فیشر است و از آنجایی که این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

مشاوره رایگان برای بیماری شقاق یا فیشر

اگر میخواهید برای درمان شقاق یا فیشر اقدام کنید و نمی‌دانید از کجا و چگونه اقدام کنید، سوالات زیادی در رابطه با شقاق یا فیشر دارید و پاسخی برای آنها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پیدا نمی‌کنید، خیلی ساده می‌توانید با مطب دکتر وفائی تماس بگیرید و مشاوره رایگان قبل از عمل دریافت کنید.

• آدرس:سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، مجتمع پایدار، طبقه ۵ واحد ۵۰۵

به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم فیشر یا شقاق شدید، باید هرچه زودتر به دکتر متخصص مراجعه کنید تا بررسی‌ها و معاینه‌های لازم انجام شود. توصیه می‌شود درمان این بیماری را به یک جراح با تجربه که در این زمینه فعالیت دارد واگذار کنید تا روند درمان بدون اتلاف وقت پیگیری شود.

روند معاینه و تشخیص این بیماری به این شکل است که پزشک در ابتدا علائم کلی و سوابق شما را بررسی می‌کند و سپس به معاینه بالینی می‌پردازد؛ البته از آنجایی که این بیماری با درد همراه است، پزشک امکان انجام معاینه انگشتی را نخواهد داشت. در نتیجه اگر پزشک نتواند با معاینه بالینی و چشمی تشخیص قطعی بدهد، باید آزمایش‌های مختلفی چون کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و … را انجام دهید.

شقاق یا فیشر - دکتر وفائی

آیا شقاق یا فیشر درمان دارد؟

بله؛ در ۹۰ درصد مواقع این بیماری با رژیم غذایی مناسب و انجام برخی کارها درمان می‌شود و تنها در ۱۰ درصد مواقع، یعنی زمانی که این بیماری به مرحله مزمن می‌رسد، پزشک از جراحی و انجام لیزر برای درمان استفاده می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که فرد مبتلا به این بیماری نباید دچار یبوست شود، از همین رو توصیه می‏شود در صورت وجود چنین مشکلی، مصرف مایعات و سبزیجات را افزایش دهید. همچنین در برنامه رژیم غذایی خود به‌طور روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. تمام این موارد کمک می‌کنند که مدفوع شما نرم شود و هنگام دفع به کانال مقعد فشاری وارد نشود.

اگر درمان‌های خانگی و ساده جواب ندهند، پزشک می‌تواند با تزریق بوتاکس این مشکل را برطرف کند. بوتاکس یا همان سم بوتولینوم نوع A باعث فلج شدن عضله اسفنکتر مقعد می‌شود و علاوه‌برآنکه درد را کاهش می‌دهد، به بهبود بیماری شقاق نیز کمک می‌کند. درمان با لیزر نیز زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بیماری مزمن باشد. در این روش متخصص از دستگاه لیزر مخصوص استفاده می‌کند و با اشعه آن زخم‌ها و بریدگی‌های ایجادشده در ناحیه مقعد را درمان می‏کند.

عدم درمان شقاق

شاید برای شما سوال پیش آید که اگر شقاق درمان نشود، مشکلی را به‌وجود می‌آورد یا خیر که در پاسخ باید گفت بله! همان‌طورکه گفته شد، زخم‌ها و بریدگی‌های ناشی از شقاق در ناحیه آلوده مقعد قرار دارند و زمانی که فرد عمل دفع را انجام می‌دهد، این بریدگی‌ها و زخم‌ها آلوده‌تر می‌شوند که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز آبسه مقعدی نیز باشد. علاوه‌براین در زمان بیماری، دفع مدفوع نیز به‌خوبی و به‌طورکامل انجام نخواهد شد که این موضوع می‌تواند باعث بروز هموروئید شود.

جمع‌بندی

همان‌طورکه متوجه شدید، بیماری شقاق یا فیشر در حقیقت یک بیماری مقعدی است که می‏تواند برای زنان و مردان رخ دهد. از طرفی این بیماری با درد زیاد و گاهی‌اوقات خونریزی همراه خواهد بود، از همین رو لازم است که علائم این بیماری را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید تا درصورت نیاز درمان به‌موقع انجام شود.