فیستول مقعد

[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#000000′ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

فیستول مقعد

فیستول مقعد بیماری است که اغلب براثر آبسه مقعدی می‌باشد فیستول مقعد یک عارضه‌ای چرکی و حاد می باشد در این بیماری یک محفظه‌ای چرکی و عفونی‌  آبسه مانند در نزدیک مقعد به وجود می اید. به دنبال این آبسه درمقعد، فیستول به وجود می اید. این آبسه ها می توانند عامل ترشحات دائمی باشند.

فیستول مقعد

فیستول مقعد ارتباط غیر طبیعی بین دو سطح اپی تلیال بدن دارد. در صورتی که مسیرفیستول مقعدازمیان اسفنکترخارجی بگذرد، فیستول ازنوع High می باشد ولی در صورتی که مسیر فیستول مقعد کوتاه بوده و اسفنکتر خارجی را دربر نگیرد، فیستول از نوع low می باشد

علائم بیماری فیستول مقعد چیست

-یکی ازعلائم فیستول مقعد ترشحات چرکی طولانی مدت از یک یا چند سوراخ در اطراف مقعد است.

– احساس برجستگی سفت و دردناک دراطراف مقعد

–  فرد در هنگام اجابت مزاج  احساس درد ،سوزش و خارش می کند که به دلیل  ترشحات در اطراف ناحیه مقعد است.

– ویکی دیگر از علائم فیستول مقعدی تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه مقعد است.

معاینه و تشخیص فیستول مقعد

برخی ازنشانه‌ها دربدن بیمار کمک زیادی به تشخیص فیستول مقعد به پزشک می کند. پزشک با بررسی نشانه‌هایی که بیمار توصیف می‌کند وهمچنین معاینه‌ی ناحیه‌ی مقعد و وجودعلایم به تشخیص بیماری می پردازد گاهی باز بودن سر فیستول از روی پوست قابل مشاهده خواهد بود.

فشار دادن قسمت خارجی فیستول مقعد به بیرون زدن و دیده شدن منفذ داخلی درهنگام معاینه به پزشک کمک می‌کند. تا بیماری را تشخیص دهد. درصورتی که پزشک به بیماری فیستول مقعد شک  کند با استفاده ازوسایل زیر به تشخیص بیماری می پردازد:

آنوسکوپ: وسیله‌‌ی است که برای بررسی درون مقعد به بیمار کمک می کند تا آن کانال مقعد را دقیق‌تر مشاهده کرد

پروکتوسکوپ: وسیله‌ای است که می‌تواند داخل مقعد را با دقت بیشتری مشاهده و بررسی کرد.

سونوگرافی: با استفاده از سونوگرافی داخل مقعد، درون مقعد را با دستگاه سونوگرافی می‌بینند.

درمان فیستول مقعد

روش درمان فیستول مقعد

درحال حاضر با پیشرفتهای که در زمینه  فیستول مقعد صورت گرفته است.این بیماری با چندین روش درمان می شود.یکی از این روش ها درمان با لیزر است .مجرای فیستول به وسیله ی لیزرعلاوه بر درمان ها امکان عود بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد .یکی دیگر از این روشها جراحی است.

روش دیگر درمان فیستول مقعد جراحی است معمولا برای درمان فیستول مقعد که پزشک تشخیص جراحی داده است . فیستول مقعدی باید توسط پزشک متخصص انجام شود . درجراحی فیستول مقعدی ابتدا فرد را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهد .اما به طور کلی جراحی فیستول مقعدی بصورت سرپایی انجام می‌شود .جراح عمق و وسعت کانال فیستولی را ارزیابی می‌کند و بر اساس آن ازروش‌های مختلفی برای جراحی فیستول مقعدی استفاده می‌کند.

به طور کلی در صورت داشتن علائمی مانند  التهاب پوست اطراف مقعد،احساس درد ثابت یا ضربان‌دار در مقعد و اطراف آن که با تغییر حالت، نشستن وحرکت،و سرفه بدتر شود، خروج ترشحات بد بو از نزدیک مقعد در صورتی که فیستول مقعدی به پوست باز شود، ترشحات بد بوی دارد ، ترشحات خون و چرک در اطراف مقعد ،آبسه‌های تکرار شونده ،تورم و قرمزی  در اطراف مقعد و درجه حرارت بالا ،بی‌اختیاری مدفوع ،قابل رویت بودن سوراخ فیستول مقعداست .در صورتی‌ که هریک از نشانه‌های زیر را در خود احساس کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بررسی و پیگیری بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عوارض درمان فیستول  مقعد در صورتی که به موقع درمان نشود

اگر بیماری فیستول مقعد به موقع درمان نشود باعث می شود که عفونت گسترش پیدا کند ودربدن پخش شود. درصورتی که این بیماری  شدید شود باید بافت های مرده دراطراف محل آبسه را برداشت.

درصورتی که بیماری فیستول مقعد به موقع درمان نشود در افراد مسن و مبتلا به دیابت و افرادی که توان جسمی ضعیفی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.

مزیت های انجام لیزربا فیستول مقعد

هنگام جراحی با لیزر، لیزرمی تواند انتهای عصب بریده شده را ترمیم  کند ودرنتیجه بعد از جراحی با لیزر بیمار درد نداشته و یا بسیار کم است ، خونریزی هنگام عمل با لیزرکاهش می یابد ،جراحی با لیزر سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است، بعد از جراحی بیمارمی تواند به محیط کار وزندگی طبیعی خود باز گردد ،لیزرهنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند.ودر آخراین مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد میشود.

لیزر فیستول مقعد

دلایل ایجاد فیستول مقعد

فیستول مقعد به دلایل مختلفی ایجاد می شود این دلایل شامل عفونت فیستول مقعد، عفونت‌های منتقل شده از راه جنسی ، کولیتبیماری التهابی روده ،ابتلا به HIV یا ایدز ،دیابت ،بیماری التهابی لگن، یبوست ،اسهال ،هموروئید ،آپاندیسیت حاد ،عفونت لگن

مراقبت های بعد ازفیستول مقعد

بعد ازجراحی فیستول مقعدی باید مراقبت های لازم  را انجام دهید زیرا بعد ازعمل مراقبت ها خیلی مهم هستند و باید به صورت کامل و درست انجام شوند. توصیه می شود بعد از جراحی تا بهبود زخم ها، استراحت کامل  داشته باشید

داروهای که توسط پزشک تجویز شده  بعد ازجراحی فیستول مقعدی باید به دقت مصرف شود. داروهای تجویزشده توسط پزشک باید در زمان مشخص مصرف شود. فرد بعد از جراحی فیستول مقعد احساس درد دارد .

بعد از جراحی باید آنتی بیوتیک هایی که برای بیمار تجویز شده است به موقع مصرف شود وبیماران نسبت به آن نباید بی توجه باشند و در زمان تعیین شده باید مصرف این دارو صورت گیرد.افرادی که علائمی از تب یا عفونت ندارند نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

– رعایت رژیم غذایی ازنکاتی است که بعد از فیستول مقعد باید رعایت شود زیرا از  برای ایجاد عفونت بعد از جراحی پیشگیری می کند رژیم غذایی خود را رعایت کنید واز غذاهای پرفیبر و ملین داراستفاده کنید و با مصرف این مواد غذایی فرد کمتر دچار یبوست می شود.

رژیم فیستول مقعد

-تعویض پانسمان فیستول مقعد باید به موقع انجام شود زیرا تعویض به موقع آن باعث پیشگیری ازعفونت می شود . هر چند روز یک بار تعویض پانسمان را انجام دهید . نکات بهداشتی را در زمان تعویض پانسمان  رعایت کنید .ترمیم زخم ها به مرور زمان و طی شش هفته بهبود می یابد.

– بعد از انجام جراحی فیستول مقعد سه بار در روز درآب گرم بنشینید زیرا انجام این کار باعث می شود سرعت بهبود زخم ها می شود.

– تا جایی که امکان دارد بر روی زخم هافیستول مقعد ننشینید زیرا وارد شدن فشاربه زخم از نشستن به روی زخم اجتناب کنید.

دکتر وفایی-متخصص جراحی و زیبایی

جراحی بینی – لیپوماتیک