خطر ترکیدگی پروتز سینه - دکتر وفائی

خطر ترکیدگی پروتز سینه


اگرچه پروتز سینه تاریخ انقضا ندارد، اما تضمینی برای ماندگاری آن تا آخر عمر نیست. به طور متوسط پروتزهای سالینی (آب ‎نمکی) یا سیلیکونی ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام بیاورند. براساس مطالعات انجام‎شده، حدود ۲۰ درصد از خانم‎ها پس از گذشت ۸ تا ۱۰ سال از جراحی کاشت پروتز به‎دلیل پارگی، ترکیدگی یا جابه‎جا شدن پروتز یا ایجاد بافت اسکار در اطراف آن، نیاز به جراحی دوباره برای برداشت یا تعویض دارند.

به‎همین‎دلیل است که سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) توصیه می‌کند افراد دارای پروتز سینه، ۳ سال پس از جراحی و سپس هر ۲ سال یکبار برای غربالگری و تصویربرداری با ام آر آی اقدام کنند. بدین‎شکل، خطر ترکیدگی پروتز سینه به حداقل می‎رسد.

اگر هر زمانی متوجه شدید که پروتز سینه شما ممکن است پاره شده باشد، از جراح پلاستیک خود بخواهید آن را بررسی کند. آزمایش‎های تصویربرداری، مانند سونوگرافی یا ام آر آی، می‎توانند به تعیین نشتی پروتز کمک کنند. در ادامه به راهکارهایی برای کاهش خطر ترکیدگی پروتز سینه اشاره خواهیم کرد.

خطر ترکیدگی پروتز سینه - دکتر وفائی

نشانه‎های خطر ترکیدگی پروتز سینه سالینی

اگر پروتز سینه سالینی به‎دلیل پارگی یا سوراخ شدن آسیب ببیند، مانند بالون شروع به تخلیه شدن می‎کند. آب نمک موجود در این نوع پروتز نشت‎کرده و دوباره توسط بدن شما جذب می‎شود. این نشتی می‎تواند یکباره یا به‎آرامی در طی چند روز اتفاق بیافتد.

تا زمانی‎که تمام آب نمک موجود در پروتز نشت نکند، کاهش تورم ممکن است آشکار نشود. اصولا سینه آسیب‎دیده اندازه و شکل خود را از دست می‎دهد و به طور چشمگیری با سینه دیگر شما متفاوت به نظر می‎رسد. اگرچه احتمال آسیب به پروتز در چند سال اول نادر است، اما خطر پارگی پروتز سینه سالینی با گذشت زمان افزایش می‎یابد.

خطر ترکیدگی پروتز سینه - دکتر وفائی

نشانه‎های خطر ترکیدگی پروتز سینه سیلیکونی

اگرچه ژل سیلیکون غلیظ‎تر از آب نمک است اما پروتزهای سیلیکونی نیز ممکن است پاره شوند. هنگامی‎که پروتز سیلیکونی پاره می‎شود، ژل موجود در آن اغلب در داخل پروتز یا بافت اسکار ایجادشده در اطراف آن باقی می‏ماند. اکثر خانم‎ها در این شرایط علائم خاصی را تجربه نمی‎کنند. به‎همین‎دلیل است که از پارگی پروتز سیلیکونی به‎عنوان پارگی خاموش یاد می‎شود.

از نشانه‌های خطر ترکیدگی پروتز سینه سیلیکونی که ممکن است به‎مرور زمان ظاهر شوند می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سایز سینه
  • ایجاد گره‎های سخت زیر بافت سینه
  • ظاهر ناهموار سینه‎ها
  • بروز درد یا افزایش حساسیت پوست سینه
  • احساس مور مور شدن
  • ورم
  • بی‎حسی
  • احساس سوزش‎

تخمین زده شده است که بین ۲ تا ۱۲ درصد خانم‎ها با خطر ترکیدگی پروتز سینه سیلیکونی مواجه هستند. برخی بلافاصله بعد از جراحی و برخی پس از گذشت ۱۰ سال یا بیشتر درگیر می‎شوند.

نحوه تعویض بعد از مواجهه با خطر ترکیدگی پروتز سینه

هر جراح پلاستیک ماهر می‎تواند پروتز سینه پاره یا سوراخ‎شده شما را خارج کند. در طول مشاوره اولیه، جراح وضعیت پروتزهای فعلی شما را ارزیابی کرده و گزینه‌های جراحی را مورد بحث قرار می‌دهد. چراکه در حین تعویض پروتز امکان انجام جراحی لیفت سینه و برداشتن بافت سخت‎شده یا توده‎ای اسکار در داخل سینه نیز وجود دارد.

گاهی اوقات برداشتن پروتز سینه منجر به بروز مشکلات زیبایی مانند افتادگی یا عدم تقارن ظاهر سینه‎ها می‌شود. در این شرایط، معمولا جراح تعویض با پروتزهایی با اندازه یا شکل متفاوت را توصیه می‎کند.

بسته به ویژگی‎های عمل شما، ممکن است بتوانید روز جراحی تعویض پروتز به خانه بازگردید. زمان بهبودی برای هرکسی متفاوت است. بسیاری از افراد می‎توانند در حدود پنج روز بعد کار خود را از سر بگیرند. اصولا حدود شش هفته طول می‎کشد تا بتوانید فعالیت‎های سنگین مانند ورزش کردن و بلند کردن اجسام را از سر بگیرید.

پیروی از تمام دستورالعمل‎های ارائه‎شده توسط جراح بعد از عمل، می‎تواند به تسریع زمان بهبودی، جلوگیری از بروز عفونت و کاهش خطر ترکیدگی پروتز سینه کمک کند.

هزینه جراحی پروتز سینه یا تعویض آن

اصولا هزینه تعویض پروتز سینه بیشتر از هزینه جراحی اولیه آن است و به فاکتورهایی مانند نوع پروتز، شرایط بالینی خانم و میزان مهارت جراح بستگی دارد. می‌توانید در این زمینه با کلینیک زیبایی دکتر وفائی، به‏عنوان یکی از بهترین مراکز جراحی پروتز سینه، تماس بگیرید.

خطر ترکیدگی پروتز سینه - دکتر وفائی

مراقبت‎های بعد از پروتز سینه

بهبودی اولیه معمولا یک تا دو هفته و بهبودی نهایی از جراحی پروتز سینه یا تعویض آن، تقریبا سه ماه طول می‎کشد. در این شرایط برای کاهش خطر ترکیدگی پروتز سینه، لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

  • حداقل تا دو روز بعد از جراحی اجازه دوش گرفتن ندارید.
  • تا ۱۰ روز اول باید از سوتین مخصوص طبی استفاده کنید. زیرا باعث حمایت و مدیریت درد و تورم می‎شود.
  • داروهای خود را منظم مصرف کنید. در هفته اول، خوردن داروهای ضددرد به شما کمک می‎کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اگر پزشک آنتی‎بیوتیک تجویز کرده است، کل دوره را مصرف کنید.
  • تا زمانی‎که جراح اجازه نداده است، امکان استفاده از سوتین‎های سیم‎دار را ندارید. زیرا این نوع از سوتین‎ها می‎توانند خیلی زود روی موقعیت پروتز و نتایج جراحی تأثیر بگذارند.
  • شما نباید تا ۱۰ روز پس از عمل در محل کار، دانشگاه یا فعالیت‎های فوق برنامه شرکت کنید.
  • تا دو هفته پس از جراحی از بلند کردن، هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین‌ خودداری کنید. حتما از انجام فعالیت‌های شدیدی که فشار خون و نبض را بالا می‌برند یا نیاز به استفاده بیش‏ازحد از بازوها و قفسه سینه دارند، اجتناب کنید.
  • حداقل تا یک ماه از خوابیدن روی سینه‎ها، لمس یا اعمال فشار به آن‎ها خودداری کنید.
  • غذاهای مغذی بخورید. داشتن یک رژیم غذایی سالم به روند بهبودی بدن شما کمک می‎کند. مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه‎ها و سبزیجات مصرف کنید.
  • در صورت مشاهده علائم غیرمنتظره مانند درد شدید سینه‎ها، افزایش دمای بدن و خروج ترشحات یا خون از محل برش جراحی، فورا با جراح خود تماس بگیرید. چراکه می‎تواند نشانه عفونت باشد.

بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه و تایید بهبودی کامل توسط جراح می‎توانید به روال عادی زندگی بازگردید. با این وجود، توصیه می‎کنیم برای کاهش خطر ترکیدگی پروتز سینه از قرار گرفتن در شرایطی‎که باعث ضربه شدید و مستقیم به سینه‎ها می‎شود اجتناب کنید.

خطر ترکیدگی پروتز سینه - دکتر وفائی

سخن آخر

بنابراین با توجه به خطر ترکیدگی پروتز سینه، ممکن است پس از گذشت مدتی نیاز به جراحی مجدد داشته باشید. البته مراجعه به جراح پلاستیک حرفه‎ای و باتجربه و استفاده از پروتز باکیفیت می‎تواند احتمال مواجهه با این مساله را کاهش دهد. دکتر وفائی به‎عنوان پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، با داشتن سابقه طولانی در این زمینه آماده ارائه خدمات لازم به شما است. از این فرصت عالی استفاده کنید!

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *