انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه برای حجم  دادن به سینه وجود دارد و در هیچ دورانی به اندازه امروز برای بزرگ کردن سینه گزینه ای وجود ندارد.

انواع پروتز سینه  بر اساس جنس و مواد پرکننده، اندازه، شکل و میزان برجستگی و سطح سینه طراحی شده  است  که انتخاب هر کدام از انواع پروتز سینه بر اساس نظر جراح  و خواسته ی متقاضی  نیاز وی صورت می گیرد.

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه و وجه تمایز آنها با هم

انواع پروتز سینه در انواع اشکال، اندازه‌ و رنگ‌‌های متفاوت پوست موجود است. انواع پروتز سینه از موادی ساخته شده‌اند که در حرکت، وزن و احساس به یک پستان طبیعی بسیار شبیه میباشند . نکته حائز اهمیت در انتخاب انواع پروتز سینه این است که آن را مناسب شیوه زندگی خود برگزینید.

انواع پروتز سینه چیست

پروتز کامل یا استاندارد سینه

این پروتز در افرادی که سینه‌های خود را به طور کامل برداشته‌اند، به کار برده میشود . این پروتزها بر روی دیواره‌ی قفسه‌ سینه قرار گرفته می شود . در صورتی که فرد هر دو سینه خود را از دست داده باشد، می‌تواند به آسانی هر نوع و شکلی از انواع پروتز سینه را انتخاب کند. اما در مواردی که فقط  به یک پروتز سینه نیاز دارد، انتخاب پروتز مشابه و در اندازه  پستان دیگر خود کمی مشکل می‌شود.

پروتز ناکامل سینه

پروتز ناکامل سینه نوعی دیگر از انواع پروتز سینه می باشد و در زنانی که بخشی از پستان خود را از دست داده‌اند، استفاده می‌شود. این پروتز درون سینه‌بند فرد قرار می‌گیرد و آن بخش  خالی سینه را پر می‌کند. این پروتزها نیز مانند اکثر پروتزهای کامل پستان از مواد سیلیکونی ساخته می‌شود.

پروتز میله‌ای سینه

پروتز میله ای سینه نوع دیگری ازانواع پروتز سینه میباشد که دارای یک میله‌ی حمایتی است و به شکل  مستقیم روی پوست و بدن قرار می‌گیرد. پروتز دارای میله در مواقعی که فرد قصد فعالیت بدنی بیشتر دارد و می‌خواهد از سوتین‌های آزادتر و بدون بند استفاده کند، کاربرد دارد. بعضی از آن‌ها دارای سطح چسبنده جدا شونده‌ای هستند که در صورت لزوم و در مواقع نیاز وصل یا جدا خواهد شد.

پروتز شل سینه

پروتز شل سینه یک نوع از انواع پروتز سینه است که معمولاً این نوع پروتز در زنانی که دارای سینه‌هایی با اندازه و سایز متفاوت هستند به کار گرفته میشد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتز از جنس ژل سیلیکون و دارای پوسته‌ی نرمی میباشد  که به سینه کوچک‌تر متناسب با سینه بزرگ‌تر حالت می‌دهد و آن دو را با هم تطبیق میدهد . همچنین این نوع پروتز می‌تواند در زنانی که عمل جراحی بازسازی پستان نامؤفق داشتند و نتوانسته‌اند بعد از جراحی به سینه‌های متقارنی دست یابند، بسیار مفید باشد.

انواع پروتز سین و پروتز سینه سیلیکونی

انواع پروتز سینه از لحاظ ماده پر کننده

انواع مختلف پروتز سینه  ازلحاظ  ماده پرکننده پروتزسینه  به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

پروتزهای سالینی (آب نمکی)

یکی از انواع پروتز سینه پروتز سالینی است. این پروتز جدار سیلیکونی غیرقابل نفوذ ی را دارا میباشد و ازآب و نمک استریل پر شده است و اگر پوسته‌ اش دچار پارگی شود، پروتز خالی می شود  و مایع موجود در آن‌ جذب بدن شده و توسط  بدن حل می‌شود.

پروتز سالینی در مقایسه  با پروتز سیلیکونی، سفت ‌تر بوده و استفاد از آن  از طرف اداره  دارو و غذای آمریکا برای زنان ۱۸ سال و بالاتر مورد تایید قرار گرفته است.

پروتزهای سیلیکونی

پروتز سیلیکونی یکی از انواع پروتز سینه است .این پروتز از ژل سیلیکون پر شده‌ است  و انواع متفاوتی دارد ،  ژل سیلیکون با درجات تراکم و چسبندگی متفاوت  در آن استفاده شده است.

این پروتز زمانی که  لمس می شود شباهت بیشتری  به بافت طبیعی پستان دارد. در صورت پاره شدن پوسته پروتز سیلیکونی ، ژل داخل آن  یا داخل پوسته پروتز باقی می ماند و یا از آن خارج می شود  و به مکان دیگری  که پروتز در آن قرار گرفته است وارد می شود.

زیرا مواد داخل پروتز سیلیکونی در صورت پاره شدن خالی نمی شود، در نتیجه  تشخیص پارگی آن دشوار است.بنابراین در صورتی که پروتز شما از نوع سیلیکونی است جراح پلاستیک در فواصل زمانی منظم باید شما را ویزیت کند تا مطمئن شود که آسیب ندیده باشد.همچنین انجام  یک سونوگرافی یا  MRIدرکنار معاینه می تواند در تشخیص پارگی پروتز بسیار کمک کند .

استفاده پروتز سیلیکونی از طرف اداره غذا و داروی آمریکا برای زنان ۲۲ سال و بالاتر مورد تایید قرار گرفته است .

ازلحاظ  شکل ، معمولاً پروتزهای سینه را در شکل های گرد و قطره اشکی (آناتومیک) تولید می‌ کنند  ولی نام‌ گذاری‌های دیگری هم برای آنها وجود دارد که شامل:

انواع پروتز سینه چیست

پروتزهای سینه با شکل ثابت (Gummy bear /Form stable):

این نوع پروتزها یکی از انواع پروتز سینه است که در خارج از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین علت  به آن ها پروتزهای با شکل ثابت می گویند کهحتی در صورت پاره شدن هم شکل خود را حفظ می کنند.

معمولاً در این نوع پروتز های سیلیکونی تراکم ژل سیلیکون بیشتر می باشد .به همین علت هم نسبت به پروتزهای قدیمی سفت‌ تر میباشند و احتمال پارگی و آسیب کمتری در آنها وجود دارد . این نوع پروتز در بدن شکل دار بوده و گرد نیست و بیشترین برجستگی آن در بخش پایینی است و در قسمت بالاتر ضخامت و برجستگی کمتری میباشد .به همین دلیل در جایگذاری این نوع پروتز باید نهایت دقت و مهارت به کار گرفته شود زیرا که در صورت چرخش آن بدشکلی غیرمعمولی در ظاهر سینه ایجاد می شود.همچنینن برای جاگذاری این پروتزها به نسبت  پروتز های آب نمکی یا سیلیکونی قدیمی برش بیشتری نیاز است.

پروتزهای سینه با شکل گرد (Round):

این‌ نوع از پروتزها نسبت به پروتزهای با شکل ثابت ، سینه توپرتری ایجاد می کنند.

انواع مختلفی از آن‌ها برای به دست آوردن برآمدگی و برجستگی بیشتر با پروتز وجود دارد.

انواع پروتز سینه ازلحاظ  میزان برجستگی شامل سه دسته هستند:

  1. با برجستگی کم Low profile
  2. با برجستگی زیاد high Profile
  3. با برجستگی خیلی زیاد Ultra high profile

از آنجایی که این پروتزها شکل و سایز  یکسانی در همه جهات دارند ،بنابراین چرخش آن ها در محل قرارگیریشان بدشکلی و نگرانی به وجود می آورد و جایگذاری آن ها درون سینه نسبت به پروتز های قطره اشکی یا با شکل ثابت راحت تر می باشد.

انواع پروتز سینه از لحاظ سطح پروتز

از لحاظ سطح پروتز،انواع پروتز سینه مختلفی وجود دارد  که مهم ترین آن ها  شامل پروتز با سطح صاف و سطح زبر می باشند.

۱پروتزهای سینه با سطح صاف (SMOOTH):

یکی از انواع پروتز سینه پروتز با سطح صاف است در این نوع پروتز ها در زمان لمس کردن آنها دارای  صاف‌ ترین سطح می باشند  و قادرند در فضایی که پروتز سینه جای گرفته ، حرکت کنند و به در کل درهنگام تحرک حس بهتری به فرد می دهد. از سمتی دیگر  ممکن است در این نوع پروتز ها چین‌خوردگی قابل‌ مشاهده ای ایجاد شود.

از دیگر مشکلات  این دسته از پروتزها این است که  احتمال انقباض کپسولی در آن ها در مقایسه با پروتزهای با سطح زبر بیشتر می باشد.

کپسول و انقباض کپسولی اساساً چیست؟

منظور از کپسول، لایه‌ای از بافت فیبروزی است که توسط جسم فرد در پاسخ به جسم خارجی  مانند پروتز در دور آن تشکیل می‌شود.

در بعضی  افراد ،این کپسول به دلیل بعضی شرایط ضخیم‌تر شده و سلول‌هایی با توانایی انقباض ایجاد می کنند.

این انقباضات دارای درجات متفاوتی  هستند  که در مراحل پیشرفته در سینه بدشکلی ایجاد می کنند.

۲پروتزهای با سطح زبر (Textured):

سطح زبر از انواع پروتز سینه است این پروتزها بافت اسکار با بافت‌های اطراف آن را به وجود می آورد که با چسبیدن به پروتز ،موجب محدودیت حرکت آن در فضای مربوطه می شود  و احتمال جابه‌جا شدن پروتز را کم میکند.

از فواید این دسته، کم شدن ایجاد کپسول سفت از بافت اسکار به اطراف پروتز و انقباض آن می باشد که از عوارض شایع عمل پروتز سینه است.

نحوه قرار گیری انواع پروتز سینه

باید توجه داشته باشید که در انتخاب  هر نوع از پروتزها ، باید مرتب آن را بررسی و ارزیابی کنید  و در فواصل منظم توسط  جراح پلاستیک‌ تان معاینه شوید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید .

در بین انواع جراحی های پلاستیک ،عمل ایمپلنت سینه ( پروتز سینه ) از موفق ترین جراحی ها می باشد  در بهبود اعتماد به نفس در روابط خانوادگی و اجتماعی فرد تاثیر بسزایی دارد. بیشتر از ۴۰ سال است که ایمپلنت سینه کاربرد دارد . با پیشرفت تکنولوژی ،نسل های جدیدتر و با کیفیت بهتر این ایمپلنت سینه ( پروتز سینه ) ها تولید می شود و شاید هیچ وسیله ی پزشکی در حد و اندازه یپروتز سینهمورد نقد و بررسی قرار نگرفته باشد.

 

چند نوع برش در گذاشتن انواع پروتز سینه وجود دارد ؟

  1. برش در چین زیر سینه ای
  2. برش در اطرا ف هاله
  3. برش زیر بغل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *