جراحی بینی گوشتی - دکتر وفائی

جراحی بینی گوشتی


بینی گوشتی یکی از رایج‎ترین اشکال بینی است که هم در زنان و هم در مردان یافت می‎شود. جالب است بدانید که فرم بینی بیش از ۲۵ درصد از مردم جهان گوشتی است. معمولا دارای پوستی ضخیم، بافت غضروفی ضعیف، شکلی بزرگ و برجسته و نوک گوشتی و افتاده است. ازآنجایی‎که غدد چربی در زیر پوست ضخیم بینی گوشتی فعال‎تر هستند، این فرم از بینی مستعد بروز آکنه است.

اگرچه در مواقعی اندازه بینی گوشتی خیلی بزرگ نیست، اما تا زمانی‎که پهن‎تر و حجیم‎تر از بینی استخوانی به نظر می‎رسد، نمی‎توان به آن به‎عنوان یک بینی ظریف نگاه کرد. این مساله روی شکل‌گیری روش‎هایی متفاوت برای جراحی بینی گوشتی و استخوانی نیز موثر بوده است. در ادامه به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

جراحی بینی گوشتی - دکتر وفائی

ویژگی‎های بارز بینی گوشتی

ازآنجایی‎که بینی گوشتی برخلاف بینی استخوانی دارای خصوصیات زیر است، جراح مجبور است برای جراحی بینی گوشتی به روش متفاوتی عمل کند:

  • پوست ضخیم در نوک بینی
  • منافذ قابل مشاهده در پوست بینی
  • سوراخ‎های پهن بینی
  • نوک بزرگ و رو به پایین
  • پهنای زیاد قسمت پایینی بینی
  • غضروف اسکلتی نازک و ضعیف بینی

جالب است بدانید که بینی گوشتی بعد از جراحی مستعد بروز اسکار یا جای زخم هیپوپیگمانته (روشن‎تر از رنگ طبیعی پوست) و اسکار کلوئیدی (گوشت اضافه) است. به‎همین‎دلیل، لازم است برای جراحی زیبایی آن به یک جراح پلاستیک حرفه‌ای و باتجربه مراجعه کنید.

نحوه جراحی بینی گوشتی

بهتر است قبل از جراحی نمونه‎کارهای جراح مورد نظر خود را مشاهده کنید و در طی جلسه مشاوره در مورد داروهای مصرفی و بیماری‎های زمینه‎ای خود صحبت کنید. زیرا قبل از جراحی سیگار کشیدن و مصرف داروهای ضدالتهاب و ضدانعقاد جایز نیست.

اصولا جراحی بینی گوشتی در مقایسه با جراحی بینی استخوانی دشوارتر است. جراحان می‎گویند که چالش اصلی در این روش، تغییر شکل و اندازه بینی با حفظ ویژگی‎های متمایز آن و متناسب نگهداشتن آن با فرم صورت است. به‎همین‏دلیل، مهم است که انتظارات واقع‎بینانه داشته باشید. این ایده خوبی نیست که قبل از جراحی، بینی پهن و ضخیم خود را به‎صورت یک بینی کاملا نازک و کوچک تصور کنید.

قدم اول در جراحی، ایجاد یک نوک بینی جدید از طریق پیوند غضروف است. سپس پوست ضخیم بینی که اصلاح فرم نوک بینی را دشوار می‎کند نیز باید نازک شود. البته اغلب بیماران درخواست کاهش اندازه سوراخ‎های بینی را نیز دارند.

تفاوت جراحی بینی گوشتی و استخوان

علت تفاوت نحوه جراحی بینی گوشتی با استخوانی، ساختار مختلف آن‎ها است. طبق تجربه، کسانی‎که بینی استخوانی دارند می‎توانند انواع جراحی بینی طبیعی، فانتزی و نیمه‎فانتزی را انجام دهند. چراکه کار بر روی آن به‎دلیل وجود ساختار غضروفی قوی‎تر آسان‎تر است. جراح به‎سادگی با ایجاد برش‎هایی پهنای استخوان بینی را کاهش داده و آن را به شکل مناسبی در می‎آورد.

همانطورکه اشاره شد، بینی گوشتی پوستی ضخیم‎تر نسبت به بینی استخوانی دارد اما غضروف آن ضعیف‏تر است. به‎همین‎دلیل، برای جراحی بینی گوشتی اغلب جراح مجبور است که بافت غضروفی را از قسمت دیگری از بینی برداشته و به قسمت مورد نظر پیوند بزند. البته گاهی می‎توان به‎جای تیغه بینی، از غضروف گوش برای شکل دادن به بینی گوشتی استفاده کرد که در عمل کار سختی است.

بهتر است بدانید که عدم توجه به نکات ذکرشده توسط برخی از جراحان، باعث می‎شود که بعد از جراحی به‎تدریج پوست بینی و بافت‌های نرم زیرین که حاوی مقداری چربی و غدد هستند، به‎دلیل نداشتن پایه و داربست مستحکم تغییر شکل دهند.

معمولا جراحان پلاستیک توصیه می‎کنند کسانی‎که بینی‎ گوشتی دارند، فقط برای جراحی بینی طبیعی اقدام کنند. زیرا به‎دلیل ضخامت زیاد پوست احتمال کسب نتایج مطلوب از جراحی بینی فانتزی و نیمه‎فانتزی خیلی پایین است.

جراحی بینی گوشتی - دکتر وفائی

نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی گوشتی

معمولا ۳ تا ۵ روز اول با ترواش خون و ترشحات از بینی، درد، تورم شدید بینی و گونه‎ها و کبودی زیر چشم مواجه می‎شوید. استفاده از پانسمان و اسپلینت توسط جراح بعد از جراحی، به کنترل این عوارض کمک زیادی می‎کند. برای بهبودی سریع‎تر و کسب بهترین نتیجه توصیه می‎کنیم بعد از عمل به نکات زیر توجه کنید:

  • به مدت یک هفته به کمک یک یا چند بالش سر خود را بالاتر از سطح قفسه سینه قرار دهید. این کار به کاهش التهاب بینی و صورت کمک می‎کند.
  • تا ۷۲ ساعت می‎توانید از تماس ملایم کمپرس سرد روی گونه‎ها و اسپلینت بینی به‎منظور کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  • برای کاهش درد می‎توانید از مسکن‎های تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.
  • بهتر است تا ۲ روز اول از غذاهای آبکی و نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد می‎توانید غذاهای معمول را بخورید.
  • تا زمانی‎که جراح اجازه نداده است اجازه شستشو صورت خود را ندارید. در این زمان می‎توانید از دستمال مرطوب برای تمیز کردن صورت استفاده کنید.
  • حداقل به مدت یک هفته از خوردن نوشیدنی‎های حاوی الکل و سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • تا یک هفته از عطسه کردن با دهان بسته و فین کردن خودداری کنید.
  • به مدت ۴ هفته از عینک استفاده نکنید و فعالیت بدنی شدید نداشته باشید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید اجتناب کنید.
  • تا یک ماه نباید هیچ ضربه‎ای به بینی شما وارد شود.

معمولا بعد از یک هفته اسپلینت توسط جراح برداشته می‎شود و چسب بینی تعویض می‎شود.

جراحی بینی گوشتی - دکتر وفائی

اهمیت چسب زدن پس از جراحی بینی گوشتی

ازآنجایی‎که فرم‎دهی به بینی گوشتی دشوارتر است، لازم است به مدت ۷ تا ۸ هفته بعد از جراحی برای چسب زدن به بینی اقدام کنید. این کار مانع از تورم بیش‎ازحد بافت بینی می‎شود. با توجه به اینکه احتمال بروز تورم شدید بعد از جراحی بینی گوشتی خیلی بیشتر از بینی استخوانی است و این مساله زمینه وقوع فیبروز بافت را افزایش می‎دهد.

احتمال بازگشت فرم بینی گوشتی به حالت قبل بعد از جراحی زیبایی

طبق تجربه، اگر در عرض ۶ ماه بعد از عمل به نتایج دلخواه رسیدید، دیگر هیچ تغییر عمده‎ای ایجاد نمی‎شود فرم بینی و به همان شکل یا حالت باقی می‎ماند. در واقع به‎دلیل ضخیم بودن پوست بینی گوشتی، زمان زیادی طول می‎کشد تا حجم بینی کاهش یابد. بنابراین بیمار باید حداقل یک سال صبر کند تا نتایج نهایی را دریافت کند.

جراحی بینی گوشتی - دکتر وفائی

هزینه جراحی بینی گوشتی

این مساله به عوامل مختلفی مانند میزان ضخامت پوست و استحکام غضروف بینی گوشتی، شرایط بالینی فرد، سن، جنسیت، امکانات کلینیک و میزان تبحر جراح بستگی دارد. می‌توانید در این زمینه با کلینیک زیبایی دکتر وفائی، به‏عنوان یکی از بهترین مراکز جراحی بینی در تهران، تماس بگیرید.

سخن آخر

بنابراین، جراحی بینی گوشتی نیاز به مجموعه مهارت‎های خاصی دارد و هر جراحی نمی‎تواند فرم متناسب و زیبایی به آن بدهد. دکتر وفائی به‎عنوان پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، با داشتن سابقه طولانی در این زمینه آماده ارائه خدمات لازم به شما است. از این فرصت عالی استفاده کنید!

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *