جراحی بینی استخوانی - دکتروفائی

جراحی بینی استخوانی


اگرچه یک جراح پلاستیک می‎تواند طی جراحی زیبایی بینی یا راینوپلاستی، بینی شما را متناسب با صورت شما فرم دهد، اما نمی‎توان انکار کرد که جراحی بینی استخوانی ساده‎تر از بینی گوشتی است. زیرا بینی استخوانی پوست نازکی دارد و پوست بینی گوشتی ضخیم است. غضروف‎های بینی استخوانی بزرگتر و قوی‎تر هستند و نوک بینی گوشتی حالت افتاده دارد.

در ساختار بینی استخوانی، اسکلت استخوانی بر پوست و چربی غالب است و همین مساله کار را برای جراح آسان می‌کند. جالب است بدانید که برحسب اندازه قوز تیغه بینی و ضخامت غضروف آن، انواع بینی استخوانی وجود دارد. در ادامه نحوه جراحی آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

جراحی بینی استخوانی - دکتروفائی

ویژگی‌های بارز بینی استخوانی

به طور کلی، ساختار بینی از سه لایه اصلی زیر تشکیل شده است:

  • لایه اول یک لایه عضلانی ظریف است که به قسمت زیرین خود متصل شده است.
  • لایه دوم شامل اسکلت استخوانی غضروفی بینی می‎شود.
  • لایه سوم که در اصل یک لایه پوشاننده از جنس مخاط و پوست است، در قسمت داخلی بینی قرار دارد.

به‎منظور کسب نتایج بهتر، جراحان زیبایی ابتدا نوع بافت پوست و ضخامت غضروف بینی بیمار را بررسی می‎کنند تا در حین جراحی بینی استخوانی و گوشتی به شکلی متفاوت عمل کنند. چراکه بینی گوشتی اسکلت استخوانی غضروفی ضعیف‎تری دارد و در عوض میزان ضخامت پوست و چربی آن بالاتر است.

فاکتورهای زیادی مثل ژنتیک فرد یا ضربه به استخوان بینی می‌توانند باعث رشد بیش‌ازحد غضروف بینی شوند. در این شرایط، معمولا بینی استخوانی در قسمت پل (قوز) بینی دچار برآمدگی و خمیدگی می‎شود که خوشبختانه امکان اصلاح و ترمیم آن با جراحی بینی استخوانی وجود دارد. به طور کلی، از خصوصیات بینی استخوانی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست آن نازک و ظریف است و در عین حال قدرت انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • فرم و شکل ظاهری زاویه‎داری دارد و معمولا دارای قوز بینی است.
  • بافت و غضروف قوی و مستحکمی دارد.

کسب آمادگی برای جراحی بینی استخوانی

پیشنهاد می‎کنیم برای کسب نتایج مطلوب از جراحی بینی استخوانی و بهبودی سریع‎تر، قبل از جراحی به نکات زیر توجه کنید:

  • ابتدا یک جراح بینی عالی و باتجربه پیدا کنید و برای معاینه، مشاوره و مشاهده نمونه‌کارها به مطب وی مراجعه کنید.
  • جراح را از بیماری‎های زمینه‏ای و لیست داروهای مصرفی خود آگاه کنید. زیرا لازم است به مدت دو هفته قبل از عمل جراحی بینی استخوانی، مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین را قطع کنید. این داروها خطر خونریزی حین جراحی را افزایش می‎دهند.
  • حداقل از یک هفته قبل از جراحی بینی استخوانی، مصرف نوشیدنی‎های حاوی الکل و سیگار کشیدن را ترک کنید. توجه به این مساله در تسریع روند بهبودی بافت بینی بعد از عمل بسیار موثر است.
  • باید شب قبل از جراحی دوش بگیرید و در روز عمل از آرایش کردن پرهیز کنید.
  • اصولا جراحی بینی استخوانی در حالت ناشتا انجام می‏شود، پس از شب قبل از عمل دیگر چیزی نخورید.
  • معمولا قبل از جراحی از شما آزمایش خون گرفته می‎شود، نتایج آن را به‎همراه سایر مدارک پزشکی در روز عمل به جراح ارائه دهید.
  • یک ساعت قبل از زمان تعیین‌شده برای جراحی به بیمارستان مراجعه کنید. بهتر است که یک نفر شما را همراهی کند.

نحوه جراحی بینی استخوانی

بعد از بیهوشی عمومی، جراح ممکن است برحسب فرم اولیه بینی شما از یک یا چند مورد از روش‎های زیر استفاده کند:

  • رایج‎ترین روش برای از بین بردن برآمدگی بینی استخوانی، استفاده از استئوتوم است. یک وسیله قلم‎ مانند برای برش استخوان که زیر پوست قرار می‎گیرد و برجستگی اضافی بینی را به‎آرامی برش می‎دهد.
  • یکی از سخت‏ترین کارها در طول جراحی بینی استخوانی صاف کردن بینی کج است. انحراف بینی نه تنها بر تقارن صورت تاثیر می‎گذارد، بلکه ممکن است مشکلات تنفسی زیادی ایجاد کند. اگر عمل بینی برای درمان انسداد مجرای بینی و بازیابی عملکرد طبیعی تنفس انجام شود، به آن سپتوپلاستی می‎گویند. اگر می‎خواهید برای رفع مشکلات فوق و همچنین کوچکتر کردن بینی خود عمل جراحی انجام دهید، جراحی سخت‎تری خواهد بود.
  • اگرچه تکنیک‎های مختلفی برای کاهش پهنای استخوان بینی وجود دارد اما رای‎ترین روش بریدن استخوان‎های جانبی بینی و فشار دادن آن‎ها به داخل بینی است.

اجرای درست تکنیک‎های ذکرشده به مهارت و تجربه جراح بستگی دارد.

جراحی بینی استخوانی - دکتروفائی

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی بینی استخوانی

حداقل ۱ تا ۳ هفته پس از جراحی باید از اسپلینت بینی استفاده کنید. کبودی و تورم ممکن است تا یک هفته بعد از جراحی ادامه داشته باشد. زمان بهبودی بین ۱ تا ۲ هفته متغیر است و نتیجه نهایی حدود ۱ تا ۳ ماه پس از جراحی مشخص می‎شود. معمولا دستورالعمل ارائه‌شده توسط جراح بعد از جراحی بینی استخوانی شامل موارد زیر است:

  • داروهای تجویزی را به شکل منظم مصررف کنید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت از قرار دادن کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی صورت استفاده کنید.
  • تا چند روز امکان دوش گرفتن وجود ندارد و بهتر است از یک دستمال نمناک برای تمیز کردن ناحیه‌های اطراف بینی استفاده کنید.
  • خوردن آب آناناس و آب کرفس در کاهش التهاب و کبودی نواحی اطراف بینی بسیار موثر است.
  • در هنگام عطسه و سرفه کردن سعی کنید دهان خود را به طور کامل باز نگهدارید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
  • از رفت‏وآمد در مکان‎های شلوغ و انجام کارهای سنگین اجتناب کنید، زیرا خطر ضربه به بینی وجود دارد.

چسب زدن به بینی بعد از جراحی به کاهش تورم و فرم‎دهی مناسب به آن کمک می‏کند. بعد از جراحی بینی استخوانی برای تعویض چسب به مطب جراح خود مراجعه کنید. لازم است تا ۴ هفته در منزل به این کار ادامه دهید. البته در مورد بینی گوشتی معمولا این کار برای ۶ تا ۸ هفته ادامه پیدا می‎کند.

ازآنجایی‎که در زمان چسب زدن نباید فشار زیادی به ساختار بینی وارد شود، حتما پس از کسب آموزش لازم از جراح اقدام به انجام آن کنید.

جراحی بینی استخوانی - دکتروفائی

هزینه جراحی بینی استخوانی

اصولا هزینه نهایی جراحی به مسائل مختلفی مانند فرم اولیه بینی استخوانی و میزان مشکلات ساختاری آن، شرایط بالینی بیمار و مهارت جراح پلاستیک بستگی دارد. می‌توانید در این زمینه با کلینیک زیبایی دکتر وفائی، به‏عنوان یکی از بهترین مراکز جراحی بینی در تهران، تماس بگیرید.

جراحی بینی استخوانی - دکتروفائی

سخن آخر

بنابراین، جراحی بینی استخوانی روشی است که روی بینی‎هایی با پوست ظریف و بافت غضروفی مستحکم انجام می‎شود. قبل از جراحی، تیم پشتیبانی کلینیک زیبایی دکتر وفائی آماده ارائه اطلاعات لازم به شما هستند. از این فرصت عالی استفاده کنید!

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *