هموروئید

همورئید یا بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشاد شده‌ درراست‌ روده‌ یا مقعد است.همورئید یا بواسیر ممکن‌ ست در مجرای‌ مقعدی‌ یا بواسیر داخلی‌ ایجاد شود هم می تواند در مدخل‌ مقعد یا بواسیر خارجی واقع‌ شده‌ باشد.

همورئید

به طور کلی بیماری هموروئید به صورت تورم والتهاب مویرگ ها درقسمت نهایی دستگاه گوارش یعنی مقعد بروز می کند. دیواره ها ی درونی مقعد درانتهای روده ی بزرگ به خاطر داشتن خاصیت ارتجاعی و عملکرد دریچه ای ازرگهای بالشتکی با دیواره های حساس تشکیل شده اند.

مویرگ های بخش انتهایی دستگاه گوارش که مراقب کانال مقعد هستند، درهنگام دفع مدفوع خشک ملتهب می شوند و باعث کشیدگی دیواره ی سیاهرگ ها می شوند گشاد شدن وپیچ درپیچ شدن این عروق خواهد شد.

علائم و نشانه های هموروئید

-یکی از مهمترین علائم همورئید خونریزی دردناک درهنگام اجابت مزاج است . ممکن است قطرات خون را درمدفوع ویا دستمال توالت مشاهده کنید.

-فرد احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعد دارد.

فرد ورم والتهاب دراطراف مقعد دارد.

– وجود توده درنزدیکی مقعد که ممکن است دردناک باشد.

زور زدن به منظوردفع مدفوع نیز از علائم همورئید است.

– نشستن طولانی مدت برای دفع مدفوع است

– داشتن اسهال مزمن یا یبوست مزمن

روشهای درمان همورئید

عوامل ایجاد همورئید

رژیم غذایی کم فیبر هم باعث بروز همورئید می شود

به وجود آمدن یک برآمدگی در ناحیه مقعد

ظاهر شدن ترشح مخاطی پس ازاجابت مزاج زمانی که فرد احساس می کند که بعد ازدفع مدفوع هنوز روده به صورت کامل خالی نشده است.

روش های درمان هموروئید یا لیزر

– درمان هموروئید با لیزر

-درمان هموروئید با رابربند یا کش لاستیکی

باید توجه داشته باشید که هیچ یک از روش های بالا نیازی به بیهوشی وبستری شدن شخص مبتلا به همورئید ندارد وشخص مبتلا به همورئید به صورت درمان سرپایی وبدون درد وخون ریزی می تواند به محل کار خود باز گردد.

راه پشگیری ازابتلا به همورئید و بواسیر

-یکی ازراه پیشگیری ازهمورئید نوشیدن دو لیتر آب درروز است . افراد باید روزانه به مقدارلازم آب مصرف کند.این مقداردر حدود یک ونیم تا دو لیتر آب در روزاست  چون این مقدارآب باعث تحریک مجرای روده می شود و فرد برای دفع مشکلی نخواهد داشت.

-نوشیدن زیاد آب همچنین باعث می شود یبوست بهبود یابد بنابراین از همورئید جلوگیری می شود

-یکی دیگر ازروشهای پیشگیری از همورئید یا بو اسیراستفاده از رژیم غذایی غنی از فیبراست .استفاده ازمواد غذایی دارای فیبر فراوان باعث می شود که رگ های خونی هموروئید درمعرض التهاب قرار نگیرند و فرد دچار درد شدید و خونریزی نخواهد شد.

-ورزش کردن نیزازروشها ی دیگر پیشگیریاست .ورزش کردن علاوه براینکه به فرد درکاهش وزن کمک می کند به فعالیت جسمانی ومنظم روده نیزکمک می کند.

زمانی که عبور و مرور خوب روده صورت می گیرد، مدفوع در تمام طول راه نرم می شود به این ترتیب، ، تخلیه بدون تلاش را ممکن می سازد، که خطر بروز بواسیر را کاهش می دهد.

توصیه می شود که حداقل سه  بار در هفته ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دویدن را انجام دهید. این فعالیت هایی باعث تحرک بخش روده ای می شودو باعث پیشگیری همورئید یا بواسیر می شود.

پیشگیری از همورئید

تاثیر تغذیه در همورئید

-اجتناب از خوردن برخی از غذاها به شما کمک می کند که اگر شما در معرض خطر شدید بواسیرهستید باید ازمصرف بعضی ازغذاها اجتناب کنند غذاهای دارای ادویه ، سیر ، سرکه ، قهوه ، غذاهای نمکی را نخورید زیرا این غذاها دفع مدفوع را دشوار می کند ، غذاهای دریایی شور باعث انسداد مجاری تنفسی می شود که التهاب را بدتر می کند.

استفاده به موقع از سرویس بهداشتی از روشهای پیشگیری از  بواسیر است به خصوص اگر قبلا بواسیرداشته اید بهتر است هرلحظه ای که نیاز دارید به توالت بروید زمانی که نیاز دارید.

توصیه می شود هروقت نیاز به تخیله دارید حتما این کار را انجام دهید از مهمترین نکاتی است که باید برای پیشگیری از همورئید باید ان را انجام داد.

سن شیوع همورئید

همورئید یک بیماری شایع در زنان و مردان است و این بیماری در سنین بالا بیشتر اتفاق می افتد .زیرا  حدود نیمی ازجمعیت بالای ۵۰ سال به همورئید مبتلا هستند .

البته این بیماری  در بین زنان حامله نیز شیوع زیادی دارد. در زنان حامله هم بعلت فشار جنین به روی شکم و هم بعلت تغییرات هورمونی، سیاهرگهای مقعدی متورم می شوند. اما به هرحال بیشترزنان همورئید ناشی از حاملگی یک مسأله زودگذر و غیردائمی است.

بیماری هموروئید یا بواسیربه سه دسته تقسیم می شود

-هموروئید(بواسیر) داخلی

-هموروئید(بواسیر) خارجی

-هموروئید(بواسیر) ترومبوزه

انواع همورئید

همورئید داخلی

هموروئید یا بواسیر داخلی در این نوع  همورئید بالشتک هموروئید یا بواسیر از درون روده متورم می شود اما فرد نمی تواند این بالشتکها ببیند  ویا لمس کند این نوع بواسیر باعث درد وناراحتی در فرد بیمار نمی شود.

اما هنگام فشار آوردن مدفوع باعث خراشیدگی دراین ناحیه  می شود که منجر به خون ریزی می گردد که تکرار آن باعث می شود به مرور زمان این بالشتک ها به سمت خارج از مقعد کشیده شوند و تبدیل به هموروئید خارجی شود.

همورئید خارجی

هموروئید یا بواسیر خارجی این نوع  بواسیر دراکثرافراد دردناک می باشد . این بالشتکها زیر پوست کناره مقعد ایجاد می شود که بسیار به درد و خون ریزی حساس تر می باشند و غالبا فرد مبتلادر این ناحیه احساس خارش شدید می کند که توده با اولین خارش دچار خون ریزی می شود.

همورئید ترومبوزه

هموروئید یا بواسیر ترومبوزه این نوع از بواسیر بیشتردرلبه های کناری مقعد ایجاد می شود . این بالشتکها به اندازه لوبیا می باشد و علت اصلی ایجاد آن فشار آوردن بیش ازحد هنگام دفع مدفوع می باشد و کسانی که معمولا شغلهای بدون تحرک دارند ​ و کسانی که ورزش های سنگین انجام می دهند بیشتر مبتلا به این نوع هموروئید می شوند.

تغذیه افراد در بروز بیماری بواسیر یا همورئید

اگر افراد از غذاهایی که دارای فیبر کم هستند استفاده کنند بیشتر در معرض بیماری  بواسیر قرار می گیرند مصرف کم آب و استفاده غذا های فست فودی از عواملی است که  می تواند باعث بروز بیماری بواسیر یا همان هموروئید شود.

تغذیه در همورئید

درمان های دارویی همورئید

دارویی که برای درمان و تسکین  بیماری هموروئید به کار می روند  بیشتر بی حس کننده های موضعی ، تنگ کننده های عروقی ، مواد قابض ، ضد عفونی کننده ها ، مواد محافظت کننده ، مسکن ها ، ضد خارش ها و ضدالتهاب هستند .

جراحی همورئید

در بیماری همورئید بیشتر افرادی تحت عمل جراحی قرار می گیرند که دچار پایین افتادگی گره های هموروئیدی شده، در طی یکسال دچار ایجاد لخته شدگی حاد و خونریزی از گره های هموروئید می شوند.

دکتر حمید رضا وفایی-متخصص جراحی و زیبایی

جراحی بینی – لیپوماتیک