Post-laparoscopic care

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک: روش لیپوماتیک یک روش کم تهاجمی جهت رفع چربی های اضافی موضعی بدن است که به طور خلاصه و مفید مراقبت های بعد از لیپوماتیک در این مقاله آورده شده است .

 

 

 

Post-laparoscopic care

 

 

 

 

این مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک  شامل موارد زیر می باشد :

  • تا ۴۸ ساعت قبل و بعد از جراحی لیپوماتیک باید از مصرف نوشیدنی های الکلی به طور کامل پرهیز نمود .
  • بعد از عمل لیپوماتیک، به منظور جبران آب از دست رفته بدن باید به مقدار کافی آب نوشید .
  • چند ساعت اول بعد از عمل باید فرد به طور کامل استراحت کرد .
  • تا یک روز فرد نباید رانندگی کند .
  • به منظور جلوگیری از شلی و افتادگی اولیه پوست باید از نشستن ۹۰ درجه باید خودداری کرد .
  • بین ۷ تا ۱۰ روز پوشیدن گن لیپوماتیک پس از عمل لیپوماتیک الزامی است .
  • اگر پس از لیپوماتیک چربی ها، فرد به خصوص در هنگام صبح دچار ضعف و سرگیجه شود ، باید بلافاصله در حالت نشسته یا دراز کش قرار گیرد .
  • بی حالی و از حال رفتن در هنگام ادرار کردن نیز پس از عمل لیپوماتیک رخ می دهد که در این حالت فرد باید به آرامی بایستد ، دراز بکشد یا بنشیند .
  • تا ۴۸ ساعت بیمار شاهد خروج خونابه از محل خواهد بود ، پس لازم است ، علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درمان شده و در زیر گن استفاده نماید .
  • پس از ۴۸ ساعت ، یک یا دو بار حمام گرفتن به فرد توصیه می شود و باید سوراخ های محل عمل لیپوماتیک را به خوبی تمیز نماید .

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک به طور کلی شامل موارد زیر است:

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ رژیم غذایی:

اگر تخلیه چربی با بی حس کننده موضعی انجام شده است، بیمار می تواند فورأ به رژیم غذایی معمول خود باز گردد. به مقدار کافی آب، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی برای جلوگیری از اتلاف آب بدن بنوشد. از خوردن نوشیدنی های الکلی در ۴۸ ساعت قبل و بعد از جراحی اجتناب شود.

 

 

Post-laparoscopic care

 

 

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ فعالیت فیزیکی:

استراحت مطلق برای چند ساعت اول بعد از جراحی پیشنهاد می شود. تا ۱۸ ساعت رانندگی نکند. در روز یا عصر تخلیه چربی، پیاده روی کوتاهی اگر تمایل داشته باشد، می تواند انجام دهد.

در صورت شلی اولیه زیاد پوست در ناحیه شکم تا ۳ الی ۵ روز بیمار را از نشستن ۹۰ درجه باید منع کرد زیرا پوست شل شده چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ پوشیدن گن های ویژه تخلیه چربی:

برای ترغیب درناژ مایعات از محل های برش و جلوگیری از تورم پس از تخلیه چربی می بایست گن های ویژه ای را که قبلأ هم در این فصل به آنها اشاره شده متناسب با سایز بیمار تجویز نمود تا بلافاصله پس از پانسمان شدن بر تن وی پوشیده شود.

با آغاز روز بعد از جراحی بیمار می تواند گن را فقط روزانه برای رفتن به حمام بیرون آورده، گن را شسته و پس از خشک شدن مجددأ بپوشد و پوشیدن مداوم گن را باید تا ۲۴ ساعت بعد از اینکه درناژ مایعات کاملأ متوقف شد، ادامه دهد.

 

 

Post-laparoscopic care

 

 

 

 

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ ضعف و سرگیجه:

بیماران ممکن است احساس سرگیجه مختصری را در صبح روز بعد از تخلیه چربی، تجربه نمایند که معمولأ به هنگام در آوردن لباس ها و یا تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده رخ می دهد. در این حالت بیمار باید سریعأ در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرد.

 

 

 

 مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ از حال رفتن بعد از ادرار کردن:

بیماری که تخلیه چربی انجام داده است باید بعد از ادرار کردن در ۲۴ ساعت اول پس از عمل به آرامی بایستد. به منظور اجتناب از آسیب دیدگی جدی ناشی از افتادن، اگر سرگیجه اتفاق افتد، بیمار باید نشسته یا روی زمین دراز بکشد.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ مدیریت درناژ بعد از عمل:

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه و ماده بی حسی را از محل های برش در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از تخلیه پربی داشته باشد. در کل، هر چه درناژ و مایعات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری رخ می دهد.

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول توصیه می شود علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درمان شده و زیر گن استفاده شود.

بعد از اینکه بیشتر درناژ متوقف شد، بیماران فقط نیاز به قرار دادن پدهای جاذب بر روی برش هایی دارند که مایع از آنها تخلیه می شود.

 

 

 

 

Post-laparoscopic care

 

 

 

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ مراقبت از زخم و حمام کردن:

بیمار باید سوراخ های کوچک را تمیز نگه دارد. پس از ۴۸ ساعت اول یک یا دو بار در روز حمام کردن توصیه می شود. پس از شستن دست ها ابتدا باید پوست محل تخلیه چربی را مقداری ماساژ داده تا به درناژ کمک شود سپس سوراخ های کوچک را به آرامی با آب و صابون شسته و بعد با حوله تمیزی خشک کرد.

محل برش را دوباره پانسمان کرده و از پد های جاذب جدید استفاده شود. هنگامی که به مدت ۲۴ ساعت از محل برش تخلیه نشود، دیگر نیازی به پانسمان کردن و استفاده از پد نیست.

 

 مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ تجویز آنتی بیوتیک :

آنتی بیوتیک هایی برای پوشش باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به مدت یک هفته تجویز می شود. به بیمار توصیه می شود که اگر نشانه ای از عفونت مانند تب، ترشحات بودار یا قرمزی کانونی، تورم یا درد در ناحیه درمان شده دید، با پزشک تماس بگیرید.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ نبایدها :

نباید از آیس پک یا پدهای گرمایی برای پوست ناحیه درمان شده استفاده شود. نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ید دار مثل بتادین بر روی محل های برش نیست زیرا مکان های بریدگی بدون این محلول ها سریع و بهتر بهبود می یابند. در آب حمام، جکوزی، استخر یا دریا حداقل تا ۷ روز بعد از درمان برای کاهش خطر عفونت نباید شنا کرد.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ حالت تهوع:

تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی هستند که ممکن است برای یک هفته یا بیشتر بعد از تخلیه چربی اتفاق افتد. تأخیر یا تسریع قاعدگی ماهانه عارضه جانبی هر عملی می تواند باشد.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ بی نظمی های قاعدگی:

بالا رفتن دما در طول ۴۸ ساعت اول پس از عمل، نتیجه طبیعی واکنش بدن به ترومای ناشی از تخلیه چربی است.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ تورم و التهاب:

تورم، التهاب و زخم شدن از عوارض شایع تخلیه چربی هستند. برای کاهش ورم و التهاب می توان دو عدد تیلنول هر ۴ ساعت تجویز نمود. احساس ناراحتی و زخم زیر پوست تا روز دوم از تخلیه چربی ممکن است بیشتر شود و سپس روزانه بهبود می یابد.

 

 

 

 

Post-laparoscopic care

 

 

 

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ اجتناب از مصرف آسپرین و ایبوپروفن:

به مدت سه روز بعد از تخلیه چربی، استفاده از آسپرین، ایبوپروفن یا  (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند بومزین، آناسین یا نوپرین ممنون است.

می توانند خونریزی را با آسیب به ساختار پلاکت ها افزایش دهند.همچنین پاسخ ایمنی به عفونت را با آسیب به ساختار گلبول های سفید خون پائین می آورند.

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ کبود شدگی:

کبود شدگی به دنبال تخلیه چربی با لیپوماتیک کمتر از سایر روش های تخلیه چربی است. اگر چه، هر چه حجم چربی تخلیه شده بیشتر باشد، ریسک کبود شدگی، بیشتر خواهد بود. احتمال و میزان کبودی از فردی به فرد دیگر متغیر است.

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ درد و تورم:

درد و تورم به دلیل واکنش التهابی به ترومای ناشی از تخلیه چربی ممکن است اتفاق افتد و ۵ تا ۱۰ روز بعد از درمان افزایش یابد. هر چه روش انجام درمان کم تهاجمی باشد درد و تورم پس از آن بیشتر خواهد بود.

 

 

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک ؛ خارش:

خارش نواحی درمان شده، چند روز بعد از تخلیه چربی ممکن است به عنوان بخشی از فرایند عادی بهبود اتفاق افتد. برای بهبود این حالت می توان از تجویز داروهای ضد خارش استفاده کرد

 

 

دکتر وفایی-متخصص جراحی و زیبایی

جراحی بینیلیپوماتیک

۳ دیدگاه ها

  • به تمام کسانی که لیپوکرده یا قصد دارند انجام بدن توصیه میکنم مو به مو دستورات دکتر وفایی را انجام بدن تا بعد از لیپوی یک ناحیه از بدنشون به دلیل انجام ندادن دستورات دکتروعمل نکردن به صحبتهای ایشون بعد از لیپو شاهد تجمع چربی در بافتهای دیگه بدنشون که لیپو نکردن نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *