عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

عمل بینی ترمیمی


مهارت جراح در نتیجه عمل بینی تاثیر دارد و موجب رضایت از وضعیت ظاهری بینی و اصلاح مشکلات تنفسی فرد می‌شود. اما در مواردی که بعد از جراحی بینی، مشکل تنفسی فرد حل نشده باشد یا از ظاهر بینی ناراضی باشد، لازم است جراحی ثانویه یا عمل ترمیمی بینی انجام شود. این مطلب دربرگیرنده اطلاعات کامل درباره عمل ترمیمی بینی، زمان مناسب انجام آن و تکنیک‌های مورد استفاده است.

عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

عمل ترمیمی بینی چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

حدود ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که عمل بینی انجام می‌دهند نیاز به عمل ترمیمی دارند تا مشکلات برطرف نشده بینی را از بین ببرند. نیاز به جراحی ترمیمی دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر است.

۱. ماهر نبودن پزشک

یکی از پیچیده‌ترین جراحی‌های زیبایی، عمل زیبایی بینی است که نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد یکی از اصول مهم عمل بینی، بهبود وضعیت ظاهری و تناسب بینی با سایر اجزای صورت است. در صورت ماهر نبودن جراح، بیمار با مشکلات زیر مواجه می‌شود که برای رفع آن‌ها نیاز به جراحی ثانویه دارد.

  • افتادگی غضروف بینی
  • افتادگی استخوان بینی
  • سوراخ‌های نامتقارن بینی
  • فروپاشی داخلی یا خارجی دریچه‌های بینی
  • تغییرات ناکافی بینی
  • باریک شدن یا ضخیم شدن بیش از حد بینی

۲. انسداد راه‌ هوایی بینی بیمار

هدف از جراحی بینی فقط زیبایی شکل ظاهری بینی نیست؛ این جراحی از لحاظ عملکردی هم مهم است و فرد باید بتواند بعد از عمل به راحتی نفس بکشد. در صورتی که جراحی موفق نباشد فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود و حتی در خواب هم نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد. در چنین مواردی لازم است جراحی ثانویه بینی انجام شود.

سایر مواردی که باعث می‌شود فرد نیاز به جراحی ثانویه داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • شکاف کام
  • ضایعات ناشی از سرطان

زمان مناسب برای انجام عمل ترمیمی بینی

یکی از نکات مهمی که پزشکان باید به آن توجه کنند، ارائه اطلاعات دقیق به بیماران درباره مراقبت‌های بعد از جراحی و زمان از بین رفتن تورم بینی است. برخی از بیماران بدون اینکه اطلاع داشته باشند یک تا دو ماه بعد از عمل، تورم آن از بین می‌رود، از شکل ظاهری بینی ابراز نارضایتی می‌کنند و در فاصله زمانی کمتر از دو ماه از عمل، درخواست جراحی ترمیمی می‌کنند؛ در حالی که بعد از طی دوران نقاهت، ظاهر بینی به ثبات می‌رسد و فرد می‌تواند درباره مطلوب یا نامطلوب بودن ظاهر بینی قضاوت کند و در صورت نیاز مجددا جراحی را تکرار کند.

تکنیک‌های عمل ترمیمی بینی

همان‌طور که پیش از این هم تاکید کردیم، جراحی ثانویه بینی با هدف بهبود وضعیت ظاهری بینی انجام می‌شود. متناسب با وسعت مشکل تنفسی، میزان نارضایتی بیمار و نظر جراح، برای اصلاح وضعیت بینی از تکنیک‌های زیر برای عمل ترمیمی استفاده می‌شود.

  • جراحی ترمیمی باز

جراحی با تکنیک باز زمانی انجام می‌شود که لازم باشد بینی فرد به صورت ساختاری تغییر کند. در این شیوه یک برش در پل پوستی بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود و پوست بینی بالا زده می‌شود. با این حساب لازم است در این شیوه بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد.

پس از اینکه جراح تغییرات لازم را انجام داد، قسمت‌های مورد نظر را بخیه می‌زند و از تامپون برای جلوگیری از ایجاد چسبندگی داخل بینی استفاده می‌کند. در نهایت اسپلینت یا گچ را روی بینی فرد قرار می‌دهد تا بینی ثابت بماند.

  • جراحی ترمیمی بسته

جراحی با تکنیک بسته زمانی انجام می‌شود که نیازی به تغییرات گسترده وجود ندارد و فقط لازم است تغییرات جزئی روی بینی فرد انجام شود. در این روش با استفاده از برش‌های داخلی، جراح به ساختارهای بینی دسترسی پیدا می‌کند.

انتخاب روش مناسب برای جراحی بینی بستگی به وضعیت بینی و نظر پزشک دارد.

عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

مراقبت‌های قبل از جراحی ثانویه بینی شامل چه مواردی است؟

مراقبت‌های قبل از عمل در بهبود نتایج جراحی تاثیرگذار هستند و شامل موارد زیر است:

  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا داروهایی نظیر آسپرین به مدت دو هفته قبل از عمل ترمیمی بینی ممنوع است.
  • کسانی که سیگار می‌کشند دو هفته قبل از عمل باید سیگار کشیدن را قطع کنند. زیرا نیکوتین موجود در سیگار با تنگ کردن رگ‌ها موجب اختلال در گردش خون می‌شود و خطراتی برای سلامتی فرد ایجاد می‌کند.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم به مدت دو هفته قبل از عمل ممنوع است.
عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

مراقبت‌های بعد از عمل ترمیمی بینی شامل چه مواردی است؟

بعد از عمل ترمیمی بینی زیر چشم‌ها و اطراف بینی کبود و متورم می‌شود. این عوارض به صورت خودبه‌خود بعد از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌روند. حتی ممکن است بیمار کمی سردرد داشته باشد. با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و استفاده از کمپرس سرد زیر چشم‌ها می‌توانید این عارضه‌ها را درمان کنید.

خونریزی از بینی هم از عوارض شایعی است که برخی از افراد بعد از عمل بینی درگیر آن می‌شوند. جراح برای کوتاه کردن دوران نقاهت بعد از عمل و کاهش عوارض، یک پد داخل بینی قرار می‌دهد. این پد ۲ یا ۳ روز بعد از جراحی از بینی بیمار خارج می‌شود.

درباره میزان فعالیت بعد از عمل ترمیمی بینی هم لازم است بدانید که ورزش کردن، دوچرخه سواری، بلند کردن اجسام سنگین و حضور در محل کار به مدت یک هفته ممنوع است. اما پیاده روی مانعی ندارد و در سرعت بخشیدن به روند بهبودی تاثیرگذار است.

  • رژیم غذایی بعد از جراحی ترمیمی بینی

برخی از افراد بعد از جراحی بینی دچار یبوست می‌شوند. این افراد باید رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد مصرف کنند و آب فراوانی بنوشند. در صورتی که مشکل برطرف نشود، لازم است فرد با دستور پزشک از یک ملین استفاده کند.

عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

اهمیت پوست در جراحی ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی در کسانی که پوست ضخیمی دارند به دلیل فشار بیشتری که به غضروف بینی وارد می‌شود نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. زیرا پوست ضخیم بعد از جراحی متورم می‌شود و برای بهبود به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارد و پزشک باید مهارت کافی داشته باشد تا بعد از عمل اسکار ایجاد نشود.

عمل بینی ترمیمی - دکتر وفائی

جمع بندی

وقتی اولین جراحی بینی به دلیل ماهر نبودن جراح یا عدم رفع مشکلات تنفسی، مطابق با انتظارات بیمار نباشد، لازم است جراحی تکرار شود. سعی کردیم در این مطلب اطلاعات کامل و دقیقی درباره تکنیک‌های جراحی ترمیمی بینی و زمان مناسب انجام آن در اختیار شما قرار دهیم تا در زمان مناسب و با بهترین تکنیک برای انجام جراحی اقدام کنید.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *