مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

مراقبتهای بعد از  لیپوماتیک : لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نیازمند مراقبت صحیح است. در صورتی که از محل خروج چربی های اضافه به خوبی مراقبت نشود، ممکن است به محلی برای رشد باکتریها و نهایت عفونت تبدیل شوند

لیپوماتیک

مراقبت های بعد از لیپوماتیک

پس  اینکه جراحی لیپوماتیک به پایان رسید، متخصص  توصیه های لازم را برای بیمار و همراهش  کامل  توضیح می دهد. به طور کلی مجموعه مراقبت های بعد از لیپوماتیک را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

۱-خونریزی پس از انجام جراحی لیپوماتیک ممکن است  کمی نگران کننده  برای فردباشد  که البته با مصرف داروهایی که متخصص تجویز می کند می توان به راحتی خونریزی را کنترل کرد. برای جلوگیری از خونریزی مجدد، پزشک اکیدا توصیه می کند که بیمار بلافاصله پس از خروج از مطب استراحت کامل کرده و از انجام فعالیت های سنگین و برخی ورزش ها همچون دو، وزنه برداری و … خودداری کند.

لیپوماتیک

۲-پس از جراحی  لیپوماتیک ممکن است مقداری خونابه از جای زخم خارج شود. این خونابه ها همان باقی مانده چربی هایی هستند که ذوب شده و به دلیل قرار گرفتن در کنار مویرگ ها با مقداری خون ترکیب شده و با رنگ قرمز خارج می شوند. بنابراین جای هیچ نگرانی برای بیمار نیست. زیرا پس از چند روز به طور کامل از محل جراحی خارج می شوند در این زمان بهتر است با گاز استریل این خونابه ها جذب شود.

مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک

روش  جراحی لیپوماتیک یک روش کم تهاجمی جهت رفع چربی های اضافی موضعی بدن است که به طور خلاصه و مفید مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک به این شرح است

۱-بعد از عمل لیپوماتیک، به منظور جبران آب از دست رفته بدن باید به مقدار کافی آب نوشید .

۲-تا ۴۸ ساعت قبل و بعد از جراحی لیپوماتیک باید از مصرف نوشیدنی های الکلی به طور کامل پرهیز نمود .

۳-چند ساعت اول بعد از عمل باید فرد به طور کامل استراحت کرد .

۴- تا یک روز فرد نباید رانندگی کند .

مراقبتهای بعد ازعمل لیپوماتیک

۱-بین ۷ تا ۱۰ روز پوشیدن گن پس از عمل لیپوماتیک الزامی است .

۲-به منظور جلوگیری از شلی و افتادگی اولیه پوست باید از نشستن ۹۰ درجه باید خودداری کرد .

۳- اگر پس از لیپوماتیک چربی ها، فرد بخصوص در هنگام صبح دچار ضعف و سرگیجه شود ، باید بلافاصله در حالت نشسته یا دراز کش قرار گیرد

لیپوماتیک

۴-.بی حالی و از حال رفتن در هنگام ادرار کردن نیز پس از عمل لیپوماتیک رخ می دهد که در این حالت فرد باید به آرامی بایستد ، دراز بکشد یا بنشیند .

۵-تا ۴۸ ساعت بیمار شاهد خروج خونابه از محل خواهد بود ، پس لازم است ، علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درمان شده و در زیر گن استفاده نماید

۶-پس از ۴۸ ساعت ، یک یا دو بار حمام گرفتن به فرد توصیه می شود و باید سوراخ های محل عمل لیپوماتیک را به خوبی تمیز نماید .

چه داروهایی بعد از عمل لیپوماتیک باید استفاده شود

۱-چنانچه در بیمار نشانه هایی از تب ،ترشحات بودار ، قرمزی ، درد و تورم شدید مشاهد شد ، باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرد .
۲- آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک به منظور جلوگیری از عفونت محل تحت درمان باید حتما توسط بیمار مصرف شوند .

۳- نباید از ضدعفونی کننده هایی چون بتادین بر روی محل تحت درمان استفاده نمود ، زیرا این نوع از محلول ها باعث دیر جوش خوردن جای زخم می شوند .

۴- تا یک هفته پس از تخلیه چربی های در روش لیپوماتیک امکان حالت تهوع وجود دارد که امری عادی بوده و بیمار نباید دچار استرس شود و خود به خود برطرف خواهد شد .

توصیه هایی برای مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

۱-خارش ناشی از فرآیند بهبود پس از جراحی لیپوماتیک نیز امری عادی تلقی می شود و به مرور زمان و یا مصرف دارهای ضد خارش از بین خواهد رفت.

۲-درد پس از لیپوماتیک کاملا طبیعی است. برای تسکین می توان استامینوفن کدئین استفاده کرد. سایر داروهایی نیز که پزشک تجویز می کند می توانند درد را کاهش دهند.

۳-پوشیدن گن مخصوص نیز از دیگر توصیه های متخصص است. با استفاده از گن، خونابه ها به سرعت از بدن خارج می شوند و این امر مانع از درد ناشی تجمع مایع می شود. بیمار باید تا مدت ۴ هفته به طور کامل از گن استفاده کند.

تاثیر گن در مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

لیپوماتیک

گنی که پس از لیپوماتیک استفاده می شود نباید بیش از اندازه تنگ و یا شل باشد. براساس نظر پزشکان بهتر است گن معادل ۱۷ تا ۲۱ میلیمتر جیوه بر بدن فشار وارد کند. در صورت تنگ بودن گن، خونرسانی را با مشکل مواجه می کند و گن گشاد نیز نمی تواند درمان لیپوماتیک را تکمیل کند.

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک در جراحی شکم

از آنجا که بیشتر جراحی لیپوماتیک در ناحیه شکم انجام می شود، نشستن کمی دشوار است. بنابراین بهتر است بیمار تا بهبودی کامل از توالت فرنگی استفاده کند تا به ناحیه شکم فشار وارد نشوند. همچنین در روزهای ابتدایی درمان لیپوماتیک، بهتر است بیمار از نشستن ۹۰ درجه یا مستقیم خودداری کند. توصیه پزشکان دراز کشیدن و لم دادن است.

تاثیر ورزش در مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

پیاده روی از چند روز اول لیپوماتیک آغاز می شود اما پیاده روی باید کوتاه و با گام های کوتاه باشد. استراحت مطلق تنها برای چند ساعت اول است و پس از آن راه رفتن به سرعت بهبود زخم ها کمک می کند.

چگونگی تعویض پانسمان بعد از جراحی

برداشتن پانسمان پس ۲۴ ساعت و توسط پزشک انجام می شود. بیمار نباید خودسرانه اقدام به برداشت پانسمان کند. زخم های کوچک ناشی از لیپوماتیک بخیه نمی شوند تا خونابه ها از طریق آنها خارج شوند. بنابراین ممکن است پانسمان به زخم بچسبد. در این صورت برداشتن آن نیازمند تخصص و مهارت کافی می باشد که از عهده بیمار خارج است.

نکاتی درباره خوابیدن بعد از جراحی در مراقبتهای بعداز لیپوماتیک

لیپوماتیک

تا ۲ روز اول پس از انجام لیپوماتیک توصیه می شود تا بیمار هنگام خوابیدن از سفره های پلاستیک استفاده کند. زیرا هنگام دراز کشیدن از بدن او خونابه خارج می شود که طشک یا زیرانداز را کثیف می کند. دراشیت یکی از محصولات مخصوص این کار است که می توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

چگونگی حمام کردن و مصرف  دارو بعد از جراحی

حمام رفتن تا اطلاع و اجازه کامل از پزشک ممکن نیست. زیرا در صورت نفوذ آب به سوراخ های لیپوماتیک، احتمال ابتلا به عفونت افزایش می یابد. ضمن اینکه بیمار باید ۱۰ روز اول، از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند. همچنین رفتن به استخر، جکوزی، خوابیدن در وان و یا شنا نیز ممنوع است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *