عمل بینی پهن - دکتر وفائی

عمل بینی پهن


شکل بینی افراد مختلف با هم تفاوت دارد، برخی از افراد بینی استخوانی دارند، برخی دیگر بینی گوشتی یا پهن دارند. عمل بینی پهن و باریک کردن آن از عمل‌های زیبایی پرطرفدار است که علاوه بر بهبود وضعیت ظاهری فرد موجب موجب بالارفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود، حتی می‌توانند مشکلات تنفسی را هم اصلاح کند.

با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درباره مشخصه‌های بینی پهن و نحوه انجام جراحی بینی پهن کسب کنید.

عمل بینی پهن - دکتر وفائی

نشانه‌های بینی پهن چیست؟

عوامل مختلفی موجب پهن شدن شکل بینی می‌شود؛ به طور مثال پهن بودن غضروف طاق وسط بینی یا پهن بودن نوک بینی، همچنین بزرگ بودن سوراخ بینی و ضخیم بودن پوست آن باعث می‌شود بینی پهن و گوشتی شود.

حتی زمانی که طول بینی به اندازه کافی بلند نباشد، شکل بینی پهن‌تر از معمول به نظر می‌رسد. اغلب افرادی که شکل ظاهری بینی آن‌ها مطابق یکی از مواردی که نام بردیم باشد یا کسانی که پره‌های بینی پهن و باز دارند، متقاضی جراحی هستند و می‌خواهند بینی ظریف و باریک‌تری داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بااهمیت و مشخصه‌های بینی پهن این است که قسمت زیرین غضروف بینی ضعیف است.

چرا بینی پهن را عمل کنیم؟

یکی از سوالات متداول برای عمل بینی پهن، درباره ضرورت آن است. واقعیت این است که پهن بودن بینی و متناسب نبودن آن با سایر اجزای صورت باعث می‌شود، فرد از چهره و ظاهر خود ناراضی باشد. حتی ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و نسبت به ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشد. به همین دلیل تمایل به انجام عمل بینی پهن و باریک کردن آن داشته باشد.

اما تنها دلیل اقدام به عمل بینی پهن، زیبایی و رسیده به ایده‌آل‌های زیبایی نیست؛ برخی از افرادی که بینی پهن دارند، به دلیل شکل ظاهری بینی دچار انسداد راه تنفسی و مشکل در نفس کشیدن می‌شوند. این افراد ممکن است در خواب با مشکلات بیشتری مواجه شوند و نتوانند در خواب به راحتی نفس بکشند.

بنابراین یکی دیگر از اهداف بااهمیت عمل بینی پهن، اصلاح وضعیت تنفسی بیمار است.

نحوه انجام عمل بینی پهن چگونه است؟

یکی از پرتکرارترین دلایل انجام عمل بینی پهن، داشتن نوک بینی پهن و سوراخ‌های بینی عریض است. همچنین کسانی که پل بینی پهنی داشته باشند، تمایل به باریک کردن شکل بینی دارند. جراح در این عمل غضروفی که موجب پهن و گرد شدن نوک بینی می‌شود را با استفاده از تکنیک‌های مخصوص باریک می‌کند و شکل می‌دهد.

در برخی از موارد لازم است جراح برای باریک کردن بینی از غضروف استفاده کند؛ به همین دلیل از سپتوم بینی یا از پشت گوش غضروف بر می‌دارد و نوک بینی را باریک می‌کند تا نتیجه عمل مطابق انتظار بیمار باشد.

میزان پهن بودن بینی بر اساس معیارهای انجمن زیبایی باید برابر با فاصله بین چشم‌ها باشد. بر این اساس پزشکان می‌توانند از تکنیک‌های مختلفی برای باریک کردن و جمع کردن پره‌های بینی استفاده کنند تا ظاهر اجزای صورت با هم متعادل باشد و نتیجه عمل طبیعی شود.

یکی دیگر از اهداف عمل بینی پهن، بالابردن پل بینی افتاده است. برای انجام این روش لازم است پزشک استخوان تشکیل دهنده پل بینی را جابه‌جا می‌کند و کمی آن را بلند می‌کند. همچنین می‌تواند استخوان پهنی که بالای بینی قرار دارد را باریک کند.

عمل بینی پهن - دکتر وفائی

نکات بااهمیت برای موفق بودن عمل بینی پهن چیست؟

مهارت جراح در کم کردن حجم بینی گوشتی اهمیت بسیاری دارد، کوچک کردن بیش از حد بینی باعث ایجاد مشکل برای تنفس می‌‌شود. به طور مثال اگر میزان برداشتن غضروف داخل بینی یا تیغه میانی بینی بیش از اندازه باشد، نفس کشیدن برای فرد مشکل می‌شود.

همچنین بهتر است اطلاع داشته باشید، میزان ضخامت پوست بینی در موفق بودن نتیجه جراحی تاثیرگذار است. کسانی که ضخامت پوست بینی آن‌‌ها معمولی است نسبت به کسانی که پوست ضخیم‌تری دارند، عمل موفق‌تری دارند.

عمل بینی پهن - دکتر وفائی

میزان برگشت‌پذیری جراحی بینی پهن چقدر است؟

دغدغه متقاضیان جراحی بینی پهن، میزان برگشت‌پذیری آن است. اغلب افراد به دلیل ترس از برگشت‌پذیری و بی‌ اثر شدن نتیجه عمل، این جراحی را انجام نمی‌دهند. اما بهتر است اطلاع داشته باشید، در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شیوه‌های نوین جراحی، ریسک برگشت بینی به وضعیت قبل از عمل به حداقل رسیده است و متقاضیان می‌توانند بدون دغدغه جراحی را انجام دهند.

عمل بینی پهن - دکتر وفائی

مراقبت‌های قبل از عمل بینی پهن کدام است؟

مراقبت‌های قبل از عمل بینی در همه افراد یکسان است و ربطی به شکل ظاهری یا باریک و پهن بودن بینی ندارد. با این‌حال جراح به کسانی که قصد عمل بینی پهن دارند توصیه می‌کند موارد زیر را رعایت کنند.

  • منع مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی مانند ایبوپروفن به مدت دو هفته قبل از عمل
  • منع مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین به مدت دو هفته قبل از عمل بینی
  • منع استفاده از دخانیات به مدت دو هفته قبل از عمل بینی
  • استفاده مرتب از ضد آفتاب به مدت دو هفته قبل از جراحی بینی پهن
  • ناشتا بودن به مدت ۸ ساعت قبل از عمل بینی
  • سبک بودن آخرین وعده غذایی مصرفی توسط بیمار
  • داشتن همراه برای مراقبت‌های بعد از عمل کردن بینی
  • هیداراته کردن بدن با آب کافی یک روز قبل از عمل کردن بینی
  • پاک کردن آرایش برای خانم‌ها و تراشیدن ریش و سبیل قبل از عمل بینی برای آقایان

به جز مواردی که بیان کردیم، لازم است بیمار قبل از عمل داروهایی که مصرف می‌کند و بیماری‌هایی که به آن مبتلاست را به پزشک اطلاع دهد. همچنین در صورتی که بیمار به داروی خاصی حساسیت دارد، باید پزشک را در جریان بگذارد.

عمل بینی پهن - دکتر وفائی

جمع بندی

قسمت‌های کناری بینی در افرادی که بینی پهن دارند، بزرگ‌تر از حد معمول است اما با تکنیک‌های جراحی قابل ترمیم است. در این مطلب ضمن بررسی ویژگی‌های بینی پهن، شیوه جراحی آن را توضیح دادیم. همچنین تمام مراقبت‌هایی که متقاضی جراحی بینی باید قبل از عمل رعایت کند را بررسی کردیم. امیدواریم این مطلب برای کسانی که قصد جراحی دارند مفید باشد.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *