پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه و شیردهی دو مقوله ای است که بسیاری از خانم های باردار راجع به آن سوال دارند ،معمولا سوال رایجی که همیشه توسط کاندیداهای پروتز سینه پرسیده می شود این است که آیا پروتز سینه بر شیردهی تاثیر می گذارد یا نه؟و یا پروتز سینه و شیردهی آیا قابل اجراست؟

پروتز سینه و شیردهی

 

پروتز سینه و شیردهی

درجواب باید گفت پروتز سینه روی شیردهی تاثیر نخواهد گذاشت چون هنگام جراحی،  پروتز سینه را پشت نسج سینه و یا حتی پشت عضله پستان جای می دهند  و هیچ نوع  ارتباطی با مجاری شیری ندارد.

اما اگر شخص همراه با پروتز سینه عمل های دیگری مانند لیفت سینه در کرج هم انجام دهد ودر مجاری شیری دستکاری ایجاد خواهد شد  ، امکان دارد در فرد ۳۰ تا ۴۰ درصد افت شیردهی پیش آید.بنابراین این امکان وجود دارد که پروتز سینه و شیردهی با یکدیگر اختلال پیدا کنند.

ارتباط پروتز سینه و شیردهی

درحالت کلی، پروتز سینه به تنهایی بر روند شیردهی  تاثیر نمی گذارد. برخی اوقات دیده می شود که بافت سینه بسیار کوچک است و نیاز دارد تا اندیکاسیون پروتز سینه  بر روی آن انجام شود .

همین کوچک بودن بافت سینه موجب کم بودن شیر مادر است و چه قبل پروتز چه پس از پروتز شیر مادر کم خواهد بود و ربطی به عمل پروتز سینه ندارد.

پروتز سینه و شیردهی و بارداری

 

پروتز سینه و شیردهی و بارداری

عمل پروتز سینه هیچ خطری برای بارداری به وجود نمی آورد اما چون در دوران بارداری تغییرات هورمونی اتفاق می افتد ،موجب تغییراتی در اندازه و شکل سینه ها خواهد داشت و این تغییرات تا زمان پس از بارداری نیز ادامه دارد چرا که ترشح شیر تا آن زمان ادامه پیدا میکند .

بنابراین توصیه می شود افرادی که قصد انجام عمل پروتز سینه دارند آن را پس از دوران بارداری و شیردهی انجام دهند.

پروتز سینه و شیر دادن

 

افتادگی پوست سینه پس از دوران بارداری

پس از دوره حاملگی پوست سینه افتاده و کشیده خواهد شد که امری کاملا طبیعی است، اما در افرادی که پروتز سینه انجام داده اند  ممکن است این افتادگی بدلیل وزن پروتز بیشتر باشد و پستان ها تا حدی نزول کنند.

اگر پس از حاملگی و شیردهی ، ظاهر سینه هایتان حالت خوبی  را به دست نیاورد ،می توانید  با یک عمل جراحی لیفت سینه، یا ترکیبی از جراحی لیفت و پروتز، سینه هایتان را مانند قبل حاملگی خوش فرم کنید.

 

برخی افراد که قصد انجام عمل پروتز سینه در کرج دارند فکر می کنند که اگر جراحی پروتز سینه انجام دهند ، به دلیل اینکه  در سینه هایشان پروتز گذاشته می شود دیگر قادر نخواهند بود شیر دهی انجام دهند که این تصور کاملا غلطی می باشد.

چون با اینکه در سینه پروتز جای گذاشته می شود  اما  بافت طبیعی و مجرای شیردهی در محل خودشان باقی می مانند  و امکان شیر دهی بعد از انجام این عمل وجود خواهد داشت.

 

در عمل پروتز سینه برش دور هاله سینه، زیر سینه  ویا زیر بغل ایجاد می کنند  که اگر برش را دراطراف هاله سینه ایجاد کنند ، امکان دارد چند مجرای شیری قطع شود که  بر میزان شیر دهی تاثیر خواهد گذاشت.

 

بهترین محل قرار گیری پروتز سینه

محل قرار گیری پروتز سینه به فاکتورهای مختلفی همچون تشخیص پزشک ، فرم سینه و هدف متقاضی عمل زیبایی سینه بستگی دارد  ،اما برای مادران شیرده قرار دادن  پروتز سینه در عضلات سینه ، بهترین انتخاب می باشد.

 

بهترین محل قرار گیری پروتز سینه

مشکلات اساسی جراحی بزرگ سازی سینه (ایمپلنت سینه)

 

اگر در داخل سینه ایمپلنت‌های سیلیکونی یا سالین قرار گرفته باشد، ممکن است حساسیت نوک سینه‌ها کمتر یا بیشتر از حالت عادی شود.

مشکلات اساسی جراحی بزرگ سازی سینه (ایمپلنت سینه)

 

زمانی که خانمی زایمان می ‌کند و شیر داخل سینه‌هایش می‌آید، گاهی ممکن است تورم سینه‌ها بیش ازحد و حتی اغراق آمیز شود. همچنین احتمال می رود دچار مشکل بیماری ورم سینه شوید (mastitis)، همراه با درد و شدید و تب و لرز شود.

 

تاثیر محل برش سینه در شیردهی

اینکه مادری که پروتز سینه انجام داده بتواند به نوزاد شیر دهد یا نه ،به نوع روش جراحی‌ پروتز نیز بستگی دارد؛ اما بیشتر روش ها را به گونه‌ ای انجام می دهند که با شیردهی زنان سازگاری دارند.

برش‌هایی که هنگام عمل پروتز سینه در قسمت زیر سینه و زیر بغل زده می شود ، مشکلی را به وجود نخواهد آورد اما اگر برش «لبخند» مانند در اطراف هاله نوک سینه انجام شود احتمال بروز مشکل در دوران بارداری بیشتر می شود.

 

حالا که درباره‌ی روشهای برش سینه زمان پروتز اطلاعاتی کسب کرد‌ید می‌توانید پیش ازعمل از دکترتان  در مورد محل ایجاد برش سوال کنید ، اگر برش در زیر سینه و روی چین افقی سینه انجام شود، دارای حالت تهاجمی کمتری میباشد و آسیب کمتری به سینه وارد می شود و مادر می تواند بعد از عمل به طور کامل  شیردهی انجام دهد و افزون بر آن اسکاری که در بعضی افراد در اثر جراحی به وجود می‌آید در این روش برش، کمتر دیده خواهد شد..

 

محل برش پروتز سینه

محل برش پروتز سینه

راه حل

فردی که عمل پروتز سینه انجام داده تا زمانی که اقدام به شیردهی نوزادش نکند، نمی تواند متوجه شود که آیا بافت و سلولهای شیرساز پستانش چگونه با جراحی پروتز سینه، تحت تاثیر قرار گرفته است یا نه.

البته اگر پس از گذشت مدتی هنوز هم در نوک سینه‌هایش حس دارد شانس بیشتری برای شیردهی کامل به نوزادش را خواهد داشت.

 

اگرمادر با میزان شیری که دارد  نمی تواند همه  نیاز نوزادتان را فراهم کند، باید از شیر خشک یا شیر فردی دیگر برای تکمیل تأمین نیاز کودک و تغذیه استفاده کند.

 

حتما باید پزشک نوزاد از جراحی سینه مادر باخبر باشد تا بتواند به طور کامل مراقب روند افزایش وزن نوزاد باشد تا اطمینان حاصل شود  که به اندازه مورد نیاز  به نوزاد غذا می رسد.

 

اگر جراحی سینه در کرج  به علت رشد نکردن سینه (هیپوپلازی سینه) بوده باشد، امکان دارد مادر در تأمین شیر به میزان کافی به نوزاد مشکلاتی داشته باشد،بنابراین مادر باید بعد از هر بار شیردهی از شیردوش استفاده کند تا تولید شیر را در سینه هایش تحریک کند.

 

شیردهی پس از پروتز سینه

 

بنابراین اگر هم اکنون به جراحی ایمپلنت (بزرگ سازی سینه) فکر می‌کنید و قصد دارید به نوزادتان هم شیر بدهید، پیشنهاد می شود جراحی را تا زمانی که آخرین نوزادتان را از شیر گرفتید، به تاخیر بیندازید .

چون سینه ها در زمان بارداری و شیردهی تغییر خواهند کرد و این تغییر ممکن است زیاد و غیر قابل بازگشت باشد.

عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی

همان طور که گفته شد ممکن است اگر برش در پروتز سینه بر دور هاله سینه زده شود یک یا چند مجاری شیر دهی مسدود شود و مادر نتوانید به طور مناسبی شیردهی داشته باشد ولی این نوع برش بسیار محدود می باشند و بیشتر جراحان پلاستیک ماهر و توانا در زیر عضله و یا روی عضله سینه پروتز را قرار می دهند تا برای بانوان مشکلی با شیر دهی پیش نیاید.

یکی دیگر از سوالاتی که معمولا در عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی مطرح است اینست که آیا این امکان وجود دارد تا مواد پروتزی به داخل شیر مادر وارد شوند و وارد بدن نوزاد شود. پاسخ منفی است.

تحقیقات نشان داده است که در شیر بانوانی که پروتز سینه انجام داده اند ، هیچ ماده که ضرر داشته باشد وجود ندارد  و تفاوتی بین شیر مادران با پروتز سینه و مادران دیگر وجود ندارد.

به همه بانوان عزیز توصیه می شود در انتخاب جراح خود دقت لازم را بفرمائید تا عمل بدون دردسری داشته باشند. این جراحی و دیگر جراحی سینه می بایست توسط جراح پلاستیک انجام شود تا خطری را به وجود نیاورد.

اگر در رابطه با مشکل مربوط به پروتز سینه و شیردهی هر یک از مشکلات زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک خود مراجعه کنید:
اگر در ۵ روز اول پس از زایمان هنوز ترشح شیر نداشته اید.
در صورتیکه که کودک شما به مدت ۴ روز یا بیشتر، کمتر از ۶ پوشک در روز خیس کند.
روده کودک شما کمتر از ۳ بار در روز فعالیت داشته باشد.
کودک شما کمتر از ۸ بار در روز با شیر تغذیه نماید.
تولید شیر به حد کافی نباشد.
توده ای سفت در سینه احساس شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *