عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

عمل بینی انحرافی


انحراف بینی از شایع‌ترین مشکلات ظاهری بینی است که افراد زیادی را مجاب می‌کند تا دنبال عمل بینی باشند. دلیل متداول انحراف بینی ضربه، سانحه یا تصادفات رانندگی است که باعث می‌شود تیغه داخل بینی انحراف داشته باشد. این مطلب برای کسانی که دنبال روش مناسب عمل بینی انحرافی هستند، مناسب است. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

عمل انحراف بینی چیست؟

آسیب به غضروف تیغه میانی بینی که داخل حفره بینی قرار دارد موجب انحراف آن می‌شود. ممکن است وقتی به چهره این فرد نگاه می‌کنید، اثری از انحراف مشاهده نکنید. زیرا معمولا انحراف داخلی است و نشانه‌های آن در چهره فرد مشخص نیست.

برخی از افراد تصور می‌کنند انحراف بینی همان کج شدن بینی است؛ در حالی‌که عمل انحراف بینی یا سیتوپلاستی جنبه درمانی دارد، اما عمل کجی بینی، جنبه زیبایی دارد.

علائم انحراف بینی شامل چه مواردی است؟

اصلی‌ترین علامت انحراف در بینی، کج شدن تیغه وسط بینی و بسته شدن یکی از حفره‌های بینی یا هر دو حفره است.

در برخی از افراد، بدون اینکه حفره بینی مسدود شود، تیغه وسط بینی و ساختار بینی هم کج می‌شود. در حالی‌که در برخی دیگر از افراد میزان انحراف بیشتر است و علاوه بر تیغه وسطی بینی، تمام بینی کج می‌شود و حفره‌های بینی هم مسدود می‌شوند.

با کج شدن تیغه بینی، نشانه‌های دیگری هم بروز می‌کند؛ به طور مثال به دلیل انسداد مجاری سینوس‌ها و تجمع عوامل عفونی فرد دچار سینوزیت یا ترشحات پشت حلق می‌شود.

از طرف دیگر ممکن است فرد به دلیل گرفتگی بینی، دچار خشک شدن و خونریزی بینی شود یا سر درد و درد گلو داشته باشد. همچنین فردی که درگیر انحراف بینی است دچار کم شدن حس بویایی، خروپف در خواب، در موارد شدید آپنه خواب و درد صورت هم می‌شود.

دلیل نیاز به عمل بینی انحرافی چیست؟

  • دلایل تکاملی و ژنتیکی برای انحراف بینی

ژنتیک در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار است. درباره انحراف بینی هم این قضیه صادق است و برخی از افراد به دلیل ژنتیکی با بالا رفتن سن درگیر انحراف بینی می‌شوند. در این افراد رشد تیغه بینی به دلیل ارث بردن از والدین، نامتقارن خواهد بود و همخوانی مشخصی بین تیغه، گوشت و پوست بینی مشاهده نمی‌شود. بنابراین لازم است این افراد برای بهبود وضعیت ظاهر و اصلاح مشکلات تنفسی، عمل بینی انحرافی انجام دهند.

  • ضربه به بینی

دومین عاملی که در ایجاد انحراف بینی تاثیرگذار است، صدمه و ضربه است. فرقی نمی‌کند این آسیب در چه سن و سالی اتفاق بیفتد؛ به‌هر حال به دلیل اینکه بافت غضروفی بینی از بافت استخوانی آن انعطاف‌پذیرتر است، با ضربه منحرف می‌شود. از طرف دیگر غضروفی بینی کودکان استحکام کمتری نسبت به بزرگسالان دارد و عوارض ضربه به بینی در آن‌ها شدیدتر است.

عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

شیوه انجام جراحی انحرافی بینی چگونه است؟

برای عمل بینی انحرافی لازم است برش کوچکی روی سپتوم بینی ایجاد شود و استخوان‌ها و غضروف‌هایی که در مسیر راه هوایی قرار دارند و تنفس را سخت کرده‌اند از بینی خارج شوند. در برخی از جراحی‌های انحرافی، پزشک اقدامات دیگری هم برای بهبود وضعیت بینی بیمار انجام می‌دهد.

به طور مثال جراح هنگام برطرف کردن انحراف تیغه بینی، توربین‌های بینی را هم اصلاح می‌کند یا اینکه علاوه بر بهبود وضعیت انحراف بینی، عمل زیبایی یا رینوپلاستی را هم انجام می‌دهد. همچنین برای رفع مشکل کسانی که سینوزیت دارد، عمل سینوس‌ها را هم همراه با از بین بردن انحراف بینی انجام می‌دهد.

عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

عوارض عمل بینی انحرافی چیست و چگونه باید آن را کاهش دهیم؟

تمام روش‌های درمانی که به صورت تهاجمی انجام می‌شوند، عوارضی به همراه دارند. شدت عوارض عمل انحرافی بینی بستگی به وضعیت فرد، میزان تخصص و تجربه پزشک و مراقبت‌های بعد از جراحی دارد. کسانی که عمل بینی انحرافی انجام می‌دهند با عوارضی نظیر خونریزی شدید از بینی، عدم رفع مشکلات مربوط به انسداد راه‌های هوایی، عفونت یا سوراخ در سپتوم بینی، همچنین بی‌حسی در دندان‌ها و لثه‌ها مواجه می‌شوند.

حتی ممکن است به دلیل جراحی بینی انحرافی حس بویایی یا چشایی را هم از دست بدهند.

دغدغه بسیاری از مراجعانی که در گیر این عوارض شده‌اند این است که چه زمانی عوارض عمل بینی انحرافی کمتر می‌شود یا از بین می‌رود.

واقعیت این است که نمی‌توانیم زمان مشخصی برای از بین رفتن عوارض عمل بینی به شما اعلام کنیم. زیرا همان‌طور که پیش از این هم بیان کردیم، عوارض جراحی به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد. به طور مثال کسانی که مراقبت‌های بعد از جراحی را به دقت انجام می‌دهند و داورها را به موقع مصرف می‌کنند، در بازه زمانی کوتاه‌تری بهبود پیدا می‌کنند و می‌توانند دوران نقاهت را با دردسر کمتری سپری کنند.

همچنین انجام جراحی توسط پزشک ماهر و باتجربه باعث می‌شود، عوارض زیادی را تجربه نکنید. به طور معمول مدت زمان مورد نیاز برای ثابت شدن تیغه بینی بعد از عمل بین ۳ تا ۶ ماه است و فرد بعد از یک سال، نشانه‌های عمل بینی انحرافی را مشاهده می‌کند.

عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی انحرافی شامل چه مواردی است؟

مراقبت‌های بعد از جراحی که نتیجه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کوتاه شدن دوران نقاهت عمل بینی می‌شود شامل موارد زیر است.

  • نحوه خوابیدن فرد

یکی از مراقبت‌های ضروری بعد از عمل بینی، درباره نحوه خوابیدن است. بیمار نباید روی صورت بخوابد، همچنین باید در وضعیتی بخوابد که سر بالاتر از بدن باشد.

  • استراحت کردن بعد از عمل

انجام فعالیت‌های ورزشی و بلند کردن اشیای سنگین یک هفته بعد از عمل موجب از بین رفتن نتایج آن می‌شود و مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، بعد از عمل استراحت کنید.

  • رژیم غذایی

غذاهای سبک و سرشار از پروتئین موجب بهبود وضعیت فرد بعد از عمل می‌شود. همچنین مصرف آناناس در بالا بردن سرعت ترمیم بخیه‌ها تاثیر دارد.

  • استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد زیر چشم‌ها باعث می‌شود، تورم و کبودی اطراف بینی و چشم از بین برود.

  • استفاده از دارو

پزشک برای جلوگیری از ایجاد عفونت، داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که فرد باید حتما آن‌ را سر ساعت مصرف کند. استفاده از داروهای مسکن هم در کنترل درد بعد از عمل تاثیر دارد.

عمل بینی انحرافی - دکتر وفائی

جمع بندی

انحراف تیغه میانی بینی از مشکلات شایعی است که نیاز به جراحی دارد. این مطلب درباره نحوه انجام عمل بینی انحرافی و مراقبت‌هیا بعد از جراحی است. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *