عمل بینی شکسته

شکستگی یا ترک بینی، در استخوان یا روی غضروف آن ایجاد می‌شود و علاوه بر اینکه بر زیبایی ظاهری چهره تاثیر می‌گذارد، ممکن است تنفس را هم با مشکل مواجه کند. این مطلب راهنمای کاملی درباره دلایل و درمان‌های مختلف شکستگی بینی است و اطلاعات دقیقی درباره عمل شکستگی بینی و مراقبت‌های بعد از آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

عمل بینی شکسته - دکتر وفائی

چگونه بینی شکسته را تشخیص دهیم؟

وقتی صحبت از شکستگی بینی می‌شود با نشانه‌های آشکار و قابل دیدن مواجه هستیم. بخشی از این علائم نیاز به مراجعه سریع به پزشک و استفاده از درمان‌های متناسب با میزان شکستگی نظیر گچ بینی، جا انداختن بینی بدون جراحی، آتل بندی یا عمل بینی شکسته دارد.

به طور معمول اولین نشانه‌های ایجاد آسیب و شکستگی در بینی شامل درد، تورم و کبودی اطراف بینی یا داخل بینی است. همچنین شکل ظاهری بینی خمیده یا کج می‌شود و ممکن است با خونریزی از بینی هم مواجه باشیم. در مواردی هم به دلیل تجمع خونریزی‌ها در بینی، انسداد و گرفتگی ایجاد می‌شود و تنفس برای فرد مشکل می‌شود. همچنین کسانی که در اثر سانحه، سقوط از بلندی یا برخورد چیزی به بینی دچار شکستگی می‌شوند، وقتی بینی خود را حرکت می‌دهند، صدای مالش یا رنده‌ای را احساس می‌کنند که برایشان آزاردهنده است.

در صورتی که فرد بعد از شکستگی بینی با هر کدام از علائم زیر مواجه شود باید فورا درمان پزشکی مناسب دریافت کند.

• خونریزی شدید که متوقف نمی‌شود.
  • خروج مایع شفاف از بینی
  • ایجاد اشکال در تنفس، به‌خصوص هنگام خواب
  • تغییر شکل ظاهری بینی

در صورتی که با علائم شکستگی بینی به آسیب سر یا گردن هم مشکوک هستید، باید از حرکت دادن سر خودداری کنید تا از ایجاد آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید.

شیوه تشخیص شکستگی بینی

مهم‌ترین اقدام تشخیصی قبل از عمل بینی شکسته، معاینه فیزیکی است. در معاینه پزشک با نگاه کردن و لمس بینی و صورت ناحیه درد را نشخیص می‌دهد و در صورتی که فرد درد بسیار شدیدی داشته باشد، با استفاده از یک بی‌حس کننده موضعی سعی می‌کند، میزان درد را کاهش دهد.

طبق تشخیص پزشک و در مواردی که آسیب‌دیدگی شدید است، از رادیوگرافی یا سی تی اسکن هم برای تشخیص دقیق و بررسی مشکلات بیمار استفاده می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر شکستگی بینی هستند؟

همه افراد در معرض خطر ایجاد شکستگی در استخوان یا غضروف بینی هستند. اما برخی از مواجهه‌ها یا فعالیت‌ها خطر شکستگی را افزایش می‌دهند. به طور مثال کسانی که ورزش‌های بسکتبال، مشت‌زنی، هاکی، هنرهای رزمی، فوتبال انجام می‌دهند بیشتر در معرض ضربه و آسیب به بینی هستند.

همچنین با درگیری‌ها فیزیکی و استفاده از وسایل نقلیه موتوری بدون استفاده از کمربند ایمنی، حتی دوچرخه سواری و اسکی هم احتمال ایجاد شکستگی در بینی افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل بهتر است کسانی که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند، کودکان و سالمندان که احتمال زمین خوردن آن‌ها بیشتر است و کسانی که قبلا عمل بینی شکسته انجام داده‌اند، بیشتر احتیاط کنند تا دچار سانحه نشوند.

درمان‌های بینی شکسته

شکستگی بینی با متدهای درمانی مختلف کنترل می‌شود. انتخاب نوع درمان بستگی به شدت شکستگی و نظر پزشک دارد. موارد زیر درمان‌های شکستن استخوان یا آسیب به غضروف بینی است.

۱. کمک‌های اولیه در منزل

در صورتی که فرد نیاز به درمان فوری و عمل بینی شکسته نداشته باشد، می‌تواند با درمان‌های خانگی، علائم را تا حدی کنترل کند و بعدا به پزشک مراجعه کند. مهم‌ترین اقدامات درمان‌ خانگی بینی شکسته شامل موارد زیر است.

• در صورت شکستگی همراه با خونریزی، باید به جلو خم شوید و از طریق دهان نفس بکشید. اما در صورتی که خونریزی ندارید، باید سر را بالا بگیرید تا درد ضربان‌دار بینی کاهش پیدا کند.
  • استفاده از کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه و ۳ یا ۴ مرتبه در طول روز می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد.
  • استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن درد را کنترل می‌کند.

۲. درمان بینی شکسته با جراحی

همه افرادی که درگیر شکستگی هستند نیاز به درمان با جراحی ندارند. درصورتی که آسیب شدید باشد، پزشک از روش عمل بینی شکسته استفاده می‌کند و طبق مراحل زیر عمل می‌کند.

ابتدا بینی را با گاز می‌پوشاند و یک آتل روی آن قرار می‌دهد، همچنین از داروهای ضد درد یا آنتی‌بیوتیک هم استفاده می‌کند. در صورتی که جراحی با هدف اصلاح وضعیت استخوان بینی باشد، رینوپلاستی نام دارد و در مواردی که جراحی بینی برای اصلاح و ترمیم تیغه بینی باشد، سیتورینوپلاستی نام دارد.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی شکسته

مراقبت‌ از بینی بعد از جراحی باعث می‌شود نتیجه عمل رضایت بخش باشد. در صورتی که فرد به این مراقبت‌ها توجه نکند، درگیر عوارض می‌شود، حتی ممکن است لازم باشد عمل بینی را مجددا تکرار کند.

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی شکسته شامل موارد زیر است:

• استراحت کردن

بعد از جراحی بینی لازم است فرد استراحت کند، اجسام سنگین را جابه‌جا نکند تا فشاری به موضع عمل وارد نشود. معمولا یک هفته استراحت در منزل بعد از عمل کافی است. البته از سر گرفتن فعالیت‌های ورزشی باید ۳ تا ۶ هفته بعد از عمل به تعویق بیفتد. رانندگی کردن هم تا چند روز بعد از عمل ممنوع است.

• استفاده از کمپرس سرد

بد از عمل بینی شکسته، اغلب افراد درگیر تورم و کبودی می‌شوند. بهترین راه برای مراقبت و کاهش این علائم استفاده از کمپرس سرد است.

• استفاده از دارو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت بعد از عمل بینی، استفاده از داروهایی است که پزشک تجویز کرده. داروهای مسکن برای کنترل درد و آنتی‌بیوتیک برای کنترل عفونت و کاهش احتمال ابتلا به عفونت ضروری است.

• رژیم غذایی بعد از عمل

بعد از عمل بینی شکسته باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید. استفاده از مایعات فراوان، غذاهای نرم و سرشار از پروتئین در کوتاه نمودن دوران نقاهت و بهبود وضعیت سلامت فرد تاثیرگذار است.

مایعات داغ میزان درد و تورم را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است همانطور که از مپرس سرد استفاده می‌کنید، در رژیم غذایی هم از مایعات سرد استفاده کنید.

جمع بندی

همه افراد در هر سن و سالی ممکن است درگیر شکستگی استخوان بینی یا آسیب به غضروف بینی شوند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیقی درباره عمل بینی شکسته و مراقبت بعد از عمل بینی در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید بدون دغدغه جراحی را انجام دهید.