عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

عمل بینی استخوانی


بدون شک بینی یکی از تاثیرگذارترین عضوها در چهره است و شکل ظاهری آن را به‌طورکلی می‌توان به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم‌بندی کرد. حال بیشتر افرادی که بینی استخوانی دارند، به دنبال انجام جراحی بینی هستند، زیرا این افراد معمولا علاوه‌بر آنکه با ظاهر بینی خود مشکل دارند، از لحاظ تنفسی نیز دچار مشکل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت عمل بینی استخوانی یکی از پرتقاضاترین انواع جراحی به شمار می‌‌آید که در ادامه به صفر تا صد آن خواهیم پرداخت.

عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

منظور از بینی استخوانی چیست؟

حال موضوعی که برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز بوده این است که منظور از بینی استخوانی چیست و این تیپ بینی با چه ویژگی‌هایی شناخته می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به بینی که حالت قوز شکل دارد و به اصطلاح دماغ عقابی است، بینی استخوانی می‌گویند.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که بینی به طور کلی از سه لایه به وجود آمده که این سه لایه عبارتند از:

  1. لایه عضلانی ظریف که به قسمت زیرین خود چسبیده
  2. لایه اسکلت استخوانی غضروفی بینی
  3. لایه پوشاننده از مخاط و پوست در قسمت داخلی بینی

درکل یک سوم بالای بینی را استخوان و دو سوم پایینی آن را غضروف تشکیل داده است. اگرچه ممکن است برجستگی و قوز بینی تنها محدود به یکی از دو بخش استخوانی و یا غضروفی باشد. این بافت‌های استخوانی و غضروفی در صورت ما نقش بزرگی را بازی می‌کنند و نه تنها در زیبایی صورت ما تاثیر دارند بلکه باعث عملکرد درست بینی می‌شوند.

بینی استخوانی دارای حالت خمیدگی و برآمدگی در قسمت پل بینی است که دلیل به وجود آمدن آن رشد بیش از اندازه غضروف بینی در اثر عوامل وراثتی و ضربه وارد شدن به استخوان بینی است.

نحوه انجام جراحی بینی استخوانی

برای انجام این جراحی به طور کلی دو روش وجود دارد که عبارتند از عمل باز بینی یا عمل بسته که هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد؛ اما نکته‌ای که باید بدانید این است که هر دو روش باید تحت بیهوشی انجام شوند و بعد از آنکه جراحی به پایان رسید، بیمار باید در اتاق ریکاوری بماند تا شرایط ثابت شود و بعد از آن شخص مرخص خواهد شد.

عمل بینی به روش باز

جراحی بینی باز که با نام دیگر جراحی اکسترنال نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های عمل بینی استخوانی است که پزشک برای انجام آن در ستونچه بینی بیمار، یعنی پوست بین دو سوراخ بینی برشی را ایجاد می‌‌کند. برشی که در این ناحیه ایجاد می‌شود، شرایط را به‌گونه‌ای آماده می‌کند که پزشک بتواند به غضروف و ساختار بینی تسلط پیدا کند و با دقت و کنترل بیشتر جراحی را انجام دهد.

باید گفت این روش معمولا زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که پزشک بخواهد تغییرات ظریفی را روی بینی ایجاد کند. بعد از آنکه جراح تغییرات لازم را روی بینی ایجاد کرد، پوست بینی را به حالت اول برمی‌گرداند و با بخیه‌های بسیار ظریف برش را می‌بندد. ظریف بخیه زدن برش موضوعی حائز اهمیت است؛ چراکه در غیر این صورت جای بخیه‌ها روی پوست بینی می‌ماند و ظاهری ناخوشایند ایجاد می‌کند.

عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

عمل بینی به روش بسته

دومین روش انجام عمل بینی استخوانی، روش بسته است که با نام جراحی اندونیزال نیز شناخته می‌شود. این روش که در مقایسه با روش قبل کم تهاجم‌تر است، زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بخواهید در نوک بینی تغییراتی را به وجود آورید یا خواستار اصلاحات جزئی باشید.

برای انجام این عمل، برش‌ها در بخش داخلی و سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شوند؛ بنابراین دیگر نباید نگران به جا ماندن جای زخم روی بینی خود باشید و از آنجایی که یک جراحی کم تهاجم به شمار می‌آید، دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و بیمار بعد از عمل درد و تورم کمتری را تجربه خواهد کرد.

عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

توصیه‌های مهم قبل از عمل بینی استخوانی

برای آنکه یک جراحی با موفقیت صورت گیرد، توجه به یکسری از توصیه‌ها و نکات ضروری خواهد بود. جراحی بینی استخوانی نیز از چنین موضوعی مستثنا نیست. حال اگر شما به نکات قبل از جراحی توجه داشته باشید، می‌توانید پروسه درمان و نقاهت را با راحتی بیشتر پشت سر بگذارید. توصیه‌های مهم قبل از عمل عبارتند از:

  • انتخاب یک پزشک متخصص اولین موضوعی است که باید به آن توجه باشید؛ زیرا هرچه پزشک تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد، احتمال موفقیت جراحی نیز به همان میزان بیشتر خواهد بود.
  • بعد از انتخاب پزشک و شرکت در جلسات مشاوره، آزمایش‌هایی برای شما تجویز می‌شود که باید تمام آن‌ها را به‌طورکامل انجام دهید تا مشخص شود که مشکلی در جهت انجام جراحی ندارید.
  • اگر داروهای رقیق‌کننده خون و آسپرین مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود ۱۴ روز پیش از تاریخ جراحی مصرف آن‌ها را قطع کنید. اگر داروی خاص دیگری نیز مصرف می‌کنید آن را به پزشک خود اطلاع دهید تا اگر مشکلی وجود داشت به شما در زمانی درست اعلام شود.
  • ۱۴ روز پیش از انجام تاریخ عمل بینی استخوانی مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات را قطع کنید. مصرف مشروبات الکلی نیز باید دو هفته قبل از جراحی قطع شود.
  • معمولا هنگام جراحی باید ۶ تا ۸ ساعت ناشتا باشید.
عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی استخوانی

در قسمت قبل به توصیه‌های مهم قبل از جراحی اشاره کردیم؛ اما نباید فراموش کنید که مراقبت‌های بعد از جراحی تعیین‌کننده نتیجه‌ی این جراحی هستند و اگر شما به مراقبت‌های بعد از جراحی بینی استخوانی به‌طور کامل توجه کنید، دوره نقاهت کوتاه‌تر و ساده‌تری را پشت سر خواهید گذاشت. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • داروهای آنتی‌بیوتیک و سایر داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را به موقع مصرف کنید تا درد و عفونت شما کنترل شود. همچنین توجه داشته باشید که بدون مشورت با پزشک و سرخود دارو مصرف نکنید.
  • از کمپرس آب سرد استفاده کنید. این کار جریان خون در ناحیه جراحی را کاهش می‌دهد و در درمان کبودی و تورم نقش دارد.
  • تا زمانی که گچ بینی روی صورت است، مواظب باشید به‌هیچ‌وجه این گچ خیس نشود؛ بنابراین برای تمیز کردن صورت خود از دستمال‌های نمناک استفاده کنید.
  • به اندازه کافی مایعات بخورید، زیرا این کار روند درمان را سرعت می‌بخشد.
  • اگر قصد عطسه کردن داشتید، دهان خود را به‌طور کامل باز کنید تا به بینی کوچک‌ترین فشاری نیاید.
  • برای تعویض چسب بینی به پزشک مراجعه کنید و برای انجام این کار در دفعات بعد، حتما آموزش لازم را پیش متخصص دریافت کنید.
  • هنگام خوابیدن سر خود را به‌گونه‌ای قرار دهید که سر بالاتر از بدن قرار گیرد.
  • از عینک آفتابی و عینک طبی روی بینی خود به‌طور مستقیم استفاده نکنید.
عمل بینی استخوانی - دکتر وفائی

هزینه انجام عمل بینی استخوانی چقدر است؟

یکی از چالش‌هایی که در رابطه با این جراحی وجود دارد، به هزینه‌ی انجام آن مرتبط است. البته در رابطه با این موضوع نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی را اعلام کرد؛ چراکه برای تعیین هزینه باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشت.

از جمله مواردی که می‌توانند هزینه انجام عمل بینی استخوانی را تعیین کنند باید به مواردی چون پزشک متخصص، موقعیت مکانی، نوع جراحی، مقدار اصلاحات لازم و … اشاره کرد. از همین رو اگر به دنبال هزینه دقیق انجام این جراحی هستید، باید یک پزشک را انتخاب و در جلسات مشاوره شرکت کنید تا بعد از بررسی‌های لازم هزینه انجام عمل بینی مشخص شود.

کلام آخر

بینی استخوانی به دلیل شکل ظاهری و ساختاری که دارد باعث ناراحتی برخی از افراد شده است، زیرا معمولا این افراد یا با ظاهر آن مشکل دارند یا از لحاظ تنفس با آن به مشکل می‌خورند. از همین رو این افراد به فکر انجام عمل بینی استخوانی هستند تا بتوانند هم از نظر زیبایی و هم از نظر درمانی تغییراتی را ایجاد کنند. ما در این مقاله صفر تا صد این موضوع را موردبررسی قرار دادیم تا با استفاده از این اطلاعات بهترین تصمیم‌ را بگیرید.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *