عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

عمل لیزری کیست مویی


کیست مویی از انواع بیماری‌های مقعدی است که در ابتدا هیچ درد و علامت خاصی ندارد و تنها ممکن است پوست در آن ناحیه قرمز شود. این بیماری در صورتی که پیشرفت داشته باشد عفونی می‌شود و مشکلات بسیاری را برای شما به وجود می‌آورد، از همین رو لازم است که هرچه زودتر این مشکل درمان شود. عمل لیزری کیست مویی از جمله روش‌های درمانی محسوب می‌شود و از آنجایی که یک عمل سرپایی است بین بیماران محبوبیت زیادی دارد.

عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

کیست مویی چیست؟

کیست پیلونیدال (Pilonidal cyst) یا سینوس مویی (pilonidal sinus) یک بیماری مربوط به دنبالچه و نزدیک مقعد است. کیست‌هایی که در این ناحیه شکل می‌گیرند به‌دلیل برگشت مو به زیر پوست هستند.

کیست‌های مویی معمولا با ترشح چرکی و در برخی مواقع با خون همراه هستند که بوی بسیار بدی نیز دارند. باید گفت که این بیماری مربوط به ناحیه نزدیک مقعد است، اما کیست‌ها در این ناحیه ایجاد نمی‌شوند و اکثرا در ناحیه کمر دیده خواهند شد.

حال گاهی‌اوقات کیست‌ها بسته می‌شوند، در نتیجه ترشحات چرکی راهی برای خروج پیدا نمی‌کنند و در ناحیه کمر جمع می‌شوند. این موضوع تورم و درد شدیدی را در دنبالچه به همراه خواهد داشت و ممکن است تب و حالات دیگری نیز داشته باشد. این بیماری بیشتر در مردان شایع است و افراد در دهه دوم زندگی آن را تجربه می‏کنند.

علائم کیست مویی

همان‌طورکه گفته شد، کیست مویی در ابتدا علامت خاصی ندارد و تنها ممکن است با فرورفتگی کوچک و قرمزی پوست همراه باشد. داخل این فرورفتگی در ادامه مو رشد می‌کند و چرکی می‌شود و در نهایت کیست مویی به وجود می‌آید. از جمله علائمی که نشان‌دهنده این مشکل هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • تورم
  • درد شدید به‌خصوص هنگام نشستن
  • برآمدگی در ناحیه مقعد یا نزدیک استخوان دنبالچه
  • ترشحات خونی
  • بوی بد و نامطبوع هنگام خروج چرک

درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، اما در میان روش‌های مختلفی که وجود دارد، عمل لیزری کیست مویی کم‌تهاجم‌ترین و موثرترین روش محسوب می‌شود. برای انجام این روش شما باید در ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا معاینه‌های لازم انجام شود. سپس پزشک روزی را برای انجام این جراحی مشخص می‌کند.

در زمان جراحی، پزشک ناحیه موردنظر را با استفاده از داروهای مخصوص بی‌حس می‌کند تا بیمار متوجه هیچ دردی نشود. در ادامه متخصص از لیزر co2 استفاده می‌کند و با کمک آن برداشتن کیست مویی در ناحیه کمر یا دنبالچه را انجام می‌دهد.

عمل لیزری کیست مویی یک جراحی بدون خونریزی است، زیرا لیزر علاوه‌برآنکه برش‌های بسیار ظریفی را روی پوست ایجاد می‌کند، رگ‌های خونی را نیز می‌سوزاند و همین ویژگی باعث می‌شود که خونریزی در این جراحی پیش نیاید. از طرفی بافت و اعصاب ناحیه تحت جراحی کمترین صدمه را می‌بینند، در نتیجه بیمار پس از جراحی درد زیادی را تجربه نخواهد کرد. البته دوره نقاهت و زمان ترمیم زخم‌ها نیز بعد این جراحی کوتاه خواهند بود.

مزایای عمل لیزری کیست مویی

کاهش احتمال ابتلا به آمبولی: پس از عمل لیزری کیست مویی نیازی به استراحت طولانی‌مدت نیست و فرد می‌تواند بلافاصله بعد جراحی حرکات نرم و آهسته داشته باشد. همین موضوع احتمال لخته شدن خون و آمبولی را کاهش می‌دهد.

عدم ایجاد جای اسکار و زخم: از آنجایی که برش‌های با لیزر بسیار ظریف و دقیق هستند، بافت‌ اطراف ناحیه‌ی درگیر کمترین آسیب را می‌بیند، در نتیجه جای زخم و اسکار روی پوست باقی نمی‌ماند.

روشی مقرون‌به‌صرفه: این جراحی سرپایی است، بنابراین دیگر هزینه‌های مربوط به بستری شدن و تعویض پانسمان وجود نخواهد داشت.

نتیجه‌ای قطعی: پس از انجام عمل لیزری کیست مویی، احتمال بروز دوباره بیماری بسیار کم خواهد شد، در حالی که این احتمال پس از انجام جراحی تا حدودی وجود دارد.

نداشتن عوارض ناشی از بیهوشی: اگر کیست مویی شما با کمک لیزر برداشته شود، نیازی به بیهوشی نخواهد بود، در نتیجه احتمال بروز عوارض نیز کاهش پیدا می‏کند.

عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

تفاوت عمل لیزری کیست مویی با روش جراحی

برداشتن کیست مویی با روش‌های مختلفی قابل انجام است، اما عمل لیزری کیست مویی طرفداران بیشتری دارد و اکثر افراد این روش را انتخاب می‌کنند. حال در ادامه تفاوت‌های بین عمل لیزری و جراحی برداشتن کیست مویی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • روش جراحی با بیهوشی همراه است، درحالی که عمل لیزری با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • دوره نقاهت روش جراحی در مقایسه با روش لیزری طولانی‌تر است و فرد درد و خونریزی را نیز تجربه می‌کند.
  • پس از عمل لیزری نیازی به پانسمان نیست، زیرا در این روش زخم‌های ناشی از جراحی باز نمی‌مانند.
  • عمل لیزری سرپایی است و تنها یک ساعت طول می‌کشد و نیازی به بستری شدن ندارد.
  • عمل لیزری عوارض ناشی از بیهوشی را ندارد.
عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

چگونه می‌توان از ابتلا به کیست مویی جلوگیری کرد؟

یکی از بارزترین دلایلی که باعث شکل‌گیری کیست مویی می‌شود، نشستن برای طولانی‌مدت است؛ حال اگر شما موهای ضخیم داشته باشید، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. شما می‌توانید با انجام اقداماتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، از ابتلا به این مشکل جلوگیری کنید.

  • موهای ناحیه کمر و باسن را تمیز کنید.
  • از نشستن برای طولانی‌مدت خودداری کنید.
  • از لباس زیر تنگ و پلاستیکی استفاده نکنید.
  • اگر وزن بالایی دارید، وزن خود را کم کنید.
عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

عوارض درمان نکردن کیست مویی

کیست مویی نیز از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود که اگر به‌درستی درمان نشود، عوارض و عواقبی را به همراه خواهد داشت. برای مثال در برخی از مواقع اگر کیست مویی درمان نشود باعث بروز عفونت مزمن و آبسه می‏شود و در نهایت فیستول را ایجاد می‌کند. فیستول‌ها نیز در ادامه به دستگاه گوارش وارد می‌شوند و باعث سرطان خواهند شد. این بیماری در صورت درمان نشدن عوارض دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • سرطان پوست
  • عفونت شدید
  • کمر درد شدید
  • تب شدید
  • آبسه
عمل لیزری کیست مویی - دکتر وفائی

جمع‌بندی

کیست مویی یک مشکل رایج است که می‌تواند هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها رخ دهد و حتما باید درمان شود، زیر در غیر این صورت مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. عمل لیزری کیست مویی از جمله روش‌های مناسب برای درمان این مشکل است که نتیجه قطعی و فواید بسیاری را به همراه خواهد داشت.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *