عمل لیزری همورئید - دکتر وفائی

عمل لیزری همورئید


همورئید (Hemorrhoids) یکی از بیماری‌‌های شایع مربوط به ناحیه مقعد یا نشیمنگاه است که بسیاری از افراد، به‌ویژه میانسالان برای یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این بیماری باید به‌موقع درمان شود، زیرا در غیر این صورت دردناک‌تر و بدتر می‌شود. برای درمان این بیماری راهکار و روش‌های مختلفی وجود دارد که عمل لیزری همورئید یکی از موثرترین و کم عوارض‌ترین این روش‌ها است.

عمل لیزری همورئید - دکتر وفائی

علت ابتلا به همورئید

همورئید یا بواسیر زمانی بروز پیدا می‌کند که رگ‌ها و مویرگ‌های اطراف دیواره داخلی و خارجی مقعد بیش‌ازحد کشیده یا فشرده شوند. اگر فشار و کشیدگی شدید‌تر شود، امکان پارگی رگ‌ها نیز وجود دارد که این موضوع با خونریزی و درد همراه است. اما چه چیزی باعث فشار و کشیدگی رگ‌های اطراف ناحیه مقعد می‌شود؟!

یبوست: یبوست اصلی‌ترین علت ابتلا به بواسیر است، زیرا مدفوع به دلیل تحرک کم روده سفت و سخت می‌شود و دفع آن نیز با فشار زیادی همراه خواهد بود. در نتیجه رگ‌های مقعد کشیده می‌شوند و باعث بروز این بیماری خواهند شد.

رژیم غذایی نامناسب: مواد غذایی حاوی فیبر باید در رژیم غذایی قرار داشته باشند، زیرا هم به حرکات روده‌ها کمک می‌کنند و هم مانع یبوست می‌شوند. حال اگر شما رژیم غذایی کم فیبری داشته باشید، ممکن است به این عارضه دچار شوید.

کم تحرکی: اگر از دسته افرادی هستید که زمان زیادی را می‌نشینید و تحرک کمی دارید، باید در انتظار اختلالات سیستم گوارش خود باشید. زمانی که حرکات روده‌های شما دچار مشکل شوند، احتمال ابتلا به همورئید افزایش پیدا می‌کند.

علل دیگری چون چاقی و اضافه وزن، حمل وسایل سنگین، رابطه جنسی مقعدی، کم آبی بدن و … نیز می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند؛ از همین رو توصیه می‌شود با مشاهده هرکدام از این علل به پزشک مراجعه کنید تا بررسی و معاینه‌های لازم انجام شود.

علائم بیماری همورئید

آشنایی با علائم این بیماری اهمیت دارد، زیرا می‌توانید با مشاهده این علائم زودتر اقدامات لازم را برای تشخیص و درمان انجام دهید. از مهم‌ترین علائم بیماری همورئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد و سوزش در ناحیه مقعد
  • ایجاد برجستگی اطراف ناحیه مقعد
  • احساس سوزش و درد هنگام اجابت
  • احساس تیر کشیدگی اطراف ناحیه مقعد
  • خونریزی
  • خروج ترشحات چسبنده و لزج

درمان همورئید با لیزر

جراحی سنتی یکی از روش‌های درمان بواسیر است که در گذشته از آن استفاده می‌کرده‌اند؛ اما امروزه عمل لیزری همورئید جایگزین روش‌های قدیمی و سنتی شده است و از آنجایی که نتایج رضایت‌بخشی داشته، بسیاری از پزشکان از آن استقبال کرده‌اند. این جراحی که از جدیدترین روش‌های درمان بواسیر یا همورئید است، هیچ خطر و عوارض خاصی ندارد و طی مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود.

عمل لیزری همورئید سرپایی است و نیازی به بستری شدن نخواهد داشت. بنابراین جراح با استفاده از داروهای مخصوص بی‌حسی موضعی را انجام می‌دهد و سپس نسبت به حذف رگ‌های همورئیدی اقدام می‌کند. البته برای حذف این رگ‌ها نیازی به تیغ و چاقوی جراحی نیست و پزشک با اشعه لیزر این کار را انجام می‌دهد. بنابراین این روش درد و خونریزی ندارد و شما می‌توانید پس از جراحی به منزل بروید و با رعایت برخی نکات کارهای روزانه خود را انجام دهید.

عمل لیزری همورئید - دکتر وفائی

احتمال موفقیت عمل لیزری همورئید چقدر است؟

همان‌طورکه گفته شد، برای درمان همورئید روش‌های مختلفی وجود دارد، اما عمل لیزری امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته است. حال سوالی که برای اکثر متقاضیان پیش می‌آید این است که آیا عمل لیزری همورئید موفقیت‌آمیز است و به درمان قطعی این عارضه کمک می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا جراحی لیزر از بهترین و موثرترین روش‌ها است و اگر شما از نظر پزشک کاندیدای مناسبی برای این جراحی باشید، بدون‌شک بهترین نتیجه را مشاهده خواهید کرد. این روش در مقایسه با جراحی با چاقو کم تهاجم‌تر است و فرد پس از جراحی درد و خونریزی کم‌تری را مشاهده خواهد کرد.

مزایای عمل لیزری همورئید

  1. جراحی در مدت‌زمانی کوتاه انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن بیمار نیست.
  2. در این روش با تیغ و چاقوی جراحی برشی ایجاد نمی‌شود و نیازی به بخیه نیز نخواهد بود.
  3. به‌دلیل عدم ایجاد برش، نیازی به پانسمان کردن زخم‌ها نخواهد بود.
  4. این جراحی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین احتمال بروز عوارض ناشی از بیهوشی وجود نخواهد داشت.
  5. عوارضی مانند بی‌اختیاری در مدفوع و دفع گاز معده در این روش وجود ندارد.
عمل لیزری همورئید - دکتر وفائی

دوران نقاهت عمل لیزری همورئید

دوره‌ی نقاهت پس از هر جراحی از مهم‌ترین دوران است، زیرا اگر این دوره به‌خوبی سپری نشود، نتیجه جراحی چندان مطلوب نخواهد بود. در رابطه با دوره نقاهت عمل لیزری همورئید باید گفت که یک دوره کوتاه و ساده است و معمولا بیمار پس از یک روز می‌تواند فعالیت‌های سبک روزانه را انجام دهد.

البته توصیه می‌شود بین ۱۰ تا ۱۴ روز یکسری نکات را رعایت کنید تا بهترین نتیجه از جراحی تثبیت شود. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی لیزری همورئید را بررسی می‌کنیم تا با انجام آن‌ها بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

  • رژیم غذایی مناسب

شما باید در این دوره غذاهای مقوی و ساده مانند سوپ مصرف کنید. همچنین غذاهای حاوی فیبر نیز برای این دوره بسیار مناسب هستند، زیرا به رفع یبوست و رفع خشکی مزاج کمک می‌کنند. در این دوره باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب نیز مصرف شود تا مشکل یبوست برای شما پیش نیاید.

  • مصرف داروهای مسکن

عمل لیزری همورئید معمولا بدون درد است و اگر دردی داشته باشد، بسیار کم خواهد بود. پزشک معمولا برای دوران پس از جراحی مسکن‌های مناسبی را برای شما تجویز می‌کند، بنابراین در صورتی که درد داشتید می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.

  • انجام فعالیت‌های سبک

پس از جراحی لیزری می‌توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید، اما دقت داشته باشید که منظور از کارهای روزانه، کارهای سنگین نیست. شما می‌توانید به‌طور آهسته پیاده‌روی کنید و ورزش‌های سبک انجام دهید تا هرچه زودتر دوران نقاهت جراحی تمام شود.

عمل لیزری همورئید - دکتر وفائی

جمع‌بندی

همورئید یک بیماری شایع است که باید حتما درمان شود و عدم توجه به این موضوع می‌تواند مشکلات دیگری را برای شما به همراه داشته باشد. عمل لیزری همورئید بهترین گزینه درمان برای این بیماری است که مزایا و فواید بسیاری دارد. بنابراین اگر به این بیماری دچار شده‌اید، می‌توانید با این روش سلامت خود را دوباره به‌راحتی به‌دست آورید.

کلینیک دکتر وفائی

دکتر حمیدرضا وفائی پس از اخذ بورد تخصصی جراحی زیبایی و پلاستیک و طی دوره های لیزر درمانی در حال حاضر ارائه دهنده‌ی خدماتی چون جراحی شکم و سینه ، جراحی پلک ، کاشت مو و ابرو، لیپوماتیک و پیکرتراشی ،تزریق ژل ، چربی و بوتاکس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *