شقاق یا فیشر چیست؟

شقاق یا فیشر پارگی و خراشیدگی و ترک و زخم را در مخرج می گویند.این بیماری ازشایع ترین علت های دردهای نشیمنگاهی می باشد. این پارگی سبب انقباض عضله داخلی مخرج می شود که خود باعث درد و افزایش عمق پارگی بر اثر کاهش خون رسانی به مخرج شده و زخم شدید می شود.

شقاق یا فیشرشقاق یا فیشربیماری است بسته به ناحیه‌ای که دچارشکاف یا ترک ایجاد شده است متفاوت است. انواع مختلفیشقاق یا فیشردربدن انسان ایجاد ونام‌ گذاری می‌شود. شقاق مقعد وشقاق پا، دو شکافی هستند که دربدن رخ می‌دهند.

شقاق که نام علمی آن فیشر است فقط یک ترک یا پارگی دردیواره‌ی پوشش داخلی بدن یا سطوح خارجی پوست است.شقاق یا فیشردر صورتی که درمان نشود باعث می شود زخم‌های بازو بزرگ شوند که می‌ تواند عضلات زیرین پوست را نیزدرگیر کند.

حال اگر این ترک یا پارگی در دیواره‌ی درونی کانال مقعد رخ دهد، شقاق یا فیشر مقعد نامیده می‌شود. شقاق یا فیشرمقعد یک بیماری شایع است که با دیگر اختلالات ناحیه‌ی مقعد مانند بواسیر اشتباه گرفته می‌شود.

شقاق یا فیشر مقعد

شقاق یا فیشر مقعد معمولا به صورت یک قطره اشک خطی درد ناک و یا به صورت ایجاد شکاف دربافت پوششی نرم و مرطوب در قسمت انتهایی کانال مقعد ایجاد می شود که شقاق یا فیشر مقعد درکوتاه مدت معمولاً پوشش دیواره‌های داخلی مقعد را درگیرمی کند اما در بلند مدت به صورت عمیق ترتمام مخاط مقعد رادرگیر می‌کند. شقاق یا فیشر مقعد درهردوجنس زن و مرد اتفاق می‌افتد.

سن مبتلا به شقاق یا فیشر مقعد

احتمال شقاق یا فیشر مقعد درزنان پس از زایمان بیشتر است .این بیماری درسنین جوانی و میان سالی بیشتررخ می‌دهد. وهرچه سن بالا می رود احتمال ابتلا به شقاق یا فیشرمقعد کم می‌شود. شقاق یا فیشر درکودکان کمترازیک سال بسیاردیده می‌شود.

سن شقاق یا فیشر

دربیشترافراد با اصلاح عادات غلط غذایی وجلوگیری ازیبوست به راحتی این بیماری قابل درمان است. با این وجود‌ بیماری در صورت تکرار یبوست و موارد دیگر دوباره عود می کند . شکست درمان طبی شقاق یا فیشر نشانه‌ای برای درمان جراحی آن است. امروزه محققان به‌ شدت دنبال راهی برای پیدا کردن یک درمان دارویی موفق و جایگزین درمان جراح یشقاق یا فیشر مقعدی هستند.

علت بیماری های شقاق یا فیشر مقعد

بیماری شقاق یا فیشر بیشتربه دلیل ضربه و فشاربه پوشش داخلی دیواره‌ی مقعد هنگام اجابت مزاج ایجاد می شود. هنوز علت دقیقی برایشقاق یا فیشرمقعد شناخته نشده است اما می توان گفت عامل شروع بیماری شقاق یا فیشر همین ضربه‌ی سخت به دیواره کانال مقعد است.

علائم بیماری های شقاق یا فیشر مقعد

-یکی ازعلائم شقاق یا فیشر درد شدید به هنگام اجابت مزاج است .حتی گاهی ممکن است بعد ازاجابت مزاج نیزرگه های خون روی مدفوع و کاغذ توالت دیده شود. اما به طور کلی میزان خونریزی درشقاق کم است

– سوزش و خارش ازعلائم مهم بیماری شقاق یا فیشرمی باشد.

– از دیگر علائم شقاق یا فیشراین است که این بیماری عود کننده است یعنی ممکن است در یک زمانی هیچ علائمی دیده نشود و پس از چندی مجددا علائم ظاهر شوند.

پیشگیری از بیماری شقاق یا فیشر

– برای پیشگیری ازشقاق یا فیشر روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید
– دررژیم غذای خود غذاهای پرفیبر مصرف نماید.
-برای پیشگیری از شقاق یا فیشراز نشستن طولانی دردستشویی ودرموقع اجابت مزاج خوداری کنید
– در صورت داشتن  شقاق یا فیشر از داروهای شل ‌کننده مدفوع یا مسهل‌ها استفاده نمایید.
– به هنگام اجابت مزاج، فشار بیش از اندازه به بدن وارد نکنید.

پیشگیری از فیشر

درمان شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر معمولا بیشترخود را به صورت حاد یا مزمن نشان می دهد درشقاق حاد زخم به صورت یک زخم خطی دیده می شود. اما شقاق مزمن به صورت زخم وسیع تری است که لبه های برجسته دارد .اغلب در سمت خارجی این زخم یک منگوله پوستی و در سمت داخلی آن یک زائده لبه دار مقعدی دیده می شود.

درمان شقاق یا فیشر حاد

برای درمان شقاق یا فیشرحاد باید ابتدا به درمان یبوست با رژیم پرفیبرومایعات بپردازید و برای کنترل درد می توانید با گرم کردن موضع در د را کاهش دهیدازپماد های نیتروگلیسیرین ودیلتیازم استفاده کنید ، به مدت ۱۵ دقیقه و۳ بار در روزدر لگن آب گرم بشینید.

شقاق یا فیشر چیست

درمان شقاق یا فیشر مزمن

درمان شقاق یا فیشراگربیش ازشش هفته طول بکشد، شقاق مقعد مزمن نامیده می شود. روش درمان شقاق به صورت زیر است

درمان شقاق یا فیشر با لیزر

برای درمان شقاق یا فیشربا لیزر نیازی نیست دربیمارستان بستری شود .در درمان با لیزر فرد نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی عمل انجام می شود. روز بعد از لیزر احساس درد نخواهید داشت وبا گذشت زمان درد بسیار کم خواهد شد که آن هم با مصرف داروهای مسکن، آنتی بیوتیک وپماد درمان می شود. درمان هم به صورت درمان قطعی می باشد.

درمان شقاق با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس باعث فلج موقت این عضلات می شودودر بعضی ازمراکز درمانی تزریق بوتاکس جایگزین عمل جراحی در درمان شقاق یا فیشرمزمن شده است. هرچند عوارض این تزریق کم است ولی نتایج درمان قطعی فیشر با تزریق بوتاکس بیشتر ازدیگردرمان ها است.

درمان به صورت جراحی برای درمان قطعی فیشر مزمن در بیمارانی استفاده می شود که دیگردرمان طبی درآنها ناموفق بوده است این عمل کاهش اسپاسم اسفنکتر داخلی را برای بیماردرپی دارد.

می توان گفت 95 درصد از افرادی که ازجراحی برای درمان استفاده می کنند موفقیت آمیز است ولی احتمال عود بیماری بعد از جراحی خیلی کم برای بیماران اتفاق می افتد.

درمان فیشر

تفاوت بین شقاق وهمورئید

شقاق یا فیشر، زخم خراشیدگی یا ترك خوردگی مقعد است . این بیماری با درد و یا سوزش شدید درناحیه مقعد همراه است. همورئید بیشتربا یبوست طولاني يا اسهال شديد اتفاق می افتد و درصورت تداوم یبوست و اسهال برشدت آن افزوده مي شود .این بیماری در بیشتر مواقع بدون علائم و نشانه است.

اما مهمترین علائم هموروئید خونریزی بدون درد می باشد البته این علائم و نشانه ها در همورئید داخلی وخارجی متفاوت است. مثلا درهمورئید داخلی خونریزی قرمزروشن است و معمولا دردی ندارد همچنین احساس دفع ناکامل مدفوع ونیزترشح اطراف مخرج و رطوبت آن و گاهی نیز توده ها و تورم مخرج که با زور زدن بیشتر می شود و در موارد شدید، بواسیرهای داخلی ممکن است از دهانه ی مقعد بیرون بیایند،ازدیگرعلائم آن است.

درمان گیاهی شقاق یا فیشر

برای درمان گیاهی شقاق یا فیشر لعاب به دانه را به پوست بمالید این گیاه برای تسکین والتیام شقاق یا فیشرمفید است..افراد دچار شقاق یا فیشر می توانند از گیاه پنج انگشت سود بجویند و این افراد می توانند درجوشانده این گیاه بنشینند تا این عارضه برطرف شود.برای درمان شقاق یا فیشر می توانید عسل را به موضع بمالیده و به صورت آرام ماساژدهید.

دکتر حمید رضا وفایی-متخصص جراحی و زیبایی

جراحی بینی – لیپوماتیک